بیگ بنگ: محققان اقمار کهکشانی کوتوله ای را کشف کردند که به دور کهکشان راه شیری ما در حال چرخش میباشند؛ حالا بطور رسمی کهکشان راه شیری همسایه های جدیدی پیدا کرده است.

این کشفیات در نزدیکی ابر ماژلانی بزرگ و کوچک مشاهده شده اند.
این کشفیات در نزدیکی ابر ماژلانی بزرگ و کوچک مشاهده شده اند.

به گزارش بیگ بنگ، ستاره شناسان دانشگاه کمبریج 9 قمر کوتوله ای که شامل سه کهکشان کوچک است در آسمان نیم کره جنوبی کشف کرده اند که این اقمار کوتوله به دور کهکشان راه شیری در چرخش میباشند. این کهکشان های کوچک در نزدیکی ابر ماژلانی بزرگ و کوچک کشف شده اند، ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک بزرگترین کهکشان های کوتوله هستند که به دور کهکشان راه شیری می چرخند.

دکتر سرگی کوپوسوف ستاره شناس موسسه ستاره شناسی کمبریج می گوید: کشف اقمار کوتوله در یک فضای کوچک از آسمان کاملا غیر منتظره بود، حتی نمی توانستم به چشمانم اطمینان کنم. این کشف شامل سه کهکشان کوتوله تایید شده و شش جرم دیگر میباشد که ممکن است کهکشان های کوتوله و یا خوشه گرد باشند. تفاوت کهکشان کوتوله با خوشه گرد در این است که در خوشه گرد ستاره با ماده تاریک به هم نگه داشته نشده است. کهکشان های کوتوله در میان ساختارهای کهکشانی بزرگ، بسیار کوچک هستند و بعضی هایشان به قدری کوچک اند که فقط 5000 ستاره دارند. در حالی که در کهکشان راه شیری 200 تا 400 میلیارد ستاره پیش بینی شده است. کهکشان های کوتوله 99 درصد دارای ماده تاریک و فقط یک درصد ماده قابل مشاهده پیش بینی شده هستند.

تصویری از موقعیت سه کهکشان کوتوله ی تازه کشف شده
تصویری از موقعیت سه کهکشان کوتوله ی تازه کشف شده

دکتر واسیلی بلوکوروف ستاره شناس موسسه کمبریج می افزاید: اقمار کوتوله آخرین مرز برای آزمایش تئوریهای ما در مورد ماده تاریک است. ما نیاز به کشفی داریم برای تعیین اینکه آیا تصویر ما از کیهان معنی می دهد. کشف تعداد زیادی اقمار کوتوله ای در نزدیکی ابرهای ماژلانی حیرت انگیز است. نزدیکترین کهکشان کوتوله از سه کهکشان کشف شده 97000 سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی رتیکولوم قرار دارد؛ دورترین و درخشان ترین آنها هم 1.2 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی نهر واقع شده است.

وین ایوانس ستاره شناس موسسه کمبریج نیز گفت: ممکن است اینها زمانی اقماری بودند که به دور ابرهای ماژلانی می چرخیدند و بر اثر فعل و انفعال در ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک به بیرون پرتاب شده باشند و یا شاید قسمتی از گروه غول پیکر کهکشان ها بوده اند که داخل کهکشان راه شیری خودمان سقوط کرده اند. تحقیقات و بررسی ها تعداد کهکشان های کوتوله را که به دور کهکشان راه شیری می چرخند به صدها پیش بینی میکند ولی پیدا کردن آنها خیلی مشکل است چون بسیار دور و کم نور هستند. تاکنون نزدیک به 30 قمر کهکشانی کوتوله شناخته شده است.

ترجمه: محمد همایون امیری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: cnet

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.