بیگ بنگ: ستاره شناسان ناسا «کم‌نورترین جرم آسمانی که تاکنون دیده شده» را در کیهان اولیه کشف کردند. به گفته ی محققان ناسا، زمان شکل گیری این کهکشان کم نور به 400 میلیون سال پس از بیگ‌بنگ باز می‌گردد، بیگ بنگ 13.82 میلیارد سال پیش به وقوع پیوست.

موقعیت کهکشان کم نور تیانا که 400 میلیون سال پس از بیگ بنگ شکل گرفته است. این کهکشان در خوشه ی کهکشانی عظیم MACS J0416.1-2403 واقع شده است
موقعیت کهکشان کم نور تیانا که 400 میلیون سال پس از بیگ بنگ شکل گرفته است. این کهکشان در راستای خوشه ی کهکشانی عظیم MACS J0416.1-2403 واقع شده است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از سرویس فناوری آنا، دانشمندان نام این کهکشان را «تیانا» گذاشته‌اند که به زبان سرخپوستی به معنی «اولین زاده‌ شده» است. این کهکشان از طریق مشاهدات تلسکوپ‌های هابل و اسپیتزر ناسا کشف شده‌ است. در حالی که کهکشان‌های دورتر نیز شناخته شده‌اند، کشف این کهکشان، استاندارد جدیدی را در زمینه مشاهده اجرام آسمانی کم نور و ریز کیهانی به وجود آورده است که تا به حال از دید تلسکوپ‌ها پنهان مانده‌اند. این کشف سرنخ‌های بیشتری را درباره آغاز هستی، تکامل و نحوه شکل‌گیری کیهان در طی میلیاردها سال در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

لئوپولدو اینفانته (Leopoldo Infante)، یکی از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی، در مورد این کشف می‌گوید: «به لطف این کشف، گروه توانسته برای نخستین بار ویژگی‌های اجرام آسمانی بسیار کم‌نوری را که بعد از بیگ‌بنگ به وجود آمده‌اند، بررسی کند». حتی با وجود قدرتی که تلسکوپ‌های هابل و اسپیتزر با آرایش مناسب‌شان برای ردیابی اجرام آسمانی دارند، ستاره‌شناسان برای کشف تیانا از پدیده‌ای با عنوان « همگرایی گرانشی» کمک گرفته‌اند. همگرایی گرانشی هنگامی روی می‌دهد که نور یک چشمه درخشان بسیار دور (مانند یک اختروش) در مسیرش تا رصدگر، از کنار جسم پرجرم دیگری (مانند یک خوشه کهکشانی) بگذرد و مسیرش خمیده شود، جسم میانی عدسی گرانشی نامیده می‌شود.

پدیده همگرایی گرانشی
پدیده همگرایی گرانشی

همگرایی گرانشی یکی از پیش‌بینی‌های نظریه نسبیت عام اینشتین است. بر اساس نسبیت عام، جرم می‌تواند فضا-زمان را خمیده و در نتیجه میدان گرانشی‌ای بسازد که می‌تواند نور را منحرف کند. این پدیده را نخستین بار آرتور ادینگتون در سال ۱۹۱۹ در جریان یک خورشید گرفتگی آزمود که در آن نور ستاره‌ای که از نزدیک خورشید می‌گذشت کمی خم و در نتیجه مکان ظاهری ستاره کمی جابه‌جا شد. با همگرایی گرانشی می‌توان اطلاعاتی درباره جسم میانی (عدسی) از جمله جرم آن به دست آورد.

در مورد این پدیده، جسمی بسیار عظیمی که تعریف کردیم یک خوشه‌ کهکشانی با نام MACSJ0416.1-2403 بود که چیزی حدود ۴ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد و جرمی به اندازه‌ یک میلیون میلیارد (10 به توان 15) خورشید دارد. این خوشه کهکشانی نوری که از کهکشان دوردست و کم نور می‌آید را تقویت می‌کند و 20 برابر بزرگتر از آنچه از زمین دیده می‌شود، ارائه می‌دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.