کشف کوتولۀ سفیدی از جنس الماس!

بیگ بنگ: محققان دانشگاه ویسکانسین میلواکی موفق به شناسایی سردترین و کم‌نورترین ستاره کوتوله سفید شدند که اندازه ای برابر زمین دارد و از الماس ساخته شده است.

تصویری هنری از ستاره کوتوله سفیدPSR J2222-0137 که در مدارش یک تپ اختر نیز قرار دارد.

به گزارش ایسنا، سرمای این ستاره به حدی است که کربن آن بلوری شده و این ستاره را به الماسی به اندازه زمین تبدیل کرده است. ستاره کوتوله سفید مذکور در فاصله ۹۰۰ سال نوری از زمین و در مسیر صورت‌فلکی دلو قرار دارد. محققان این جواهر ستاره‌ای را با استفاده از تلسکوپ گرین بانک رصدخانه رادیویی ملی نجوم و مجموعه تلسکوپهای VLBA در کنار رصدخانه‌های دیگر شناسایی کردند.

جسم مورد مطالعه دانشمندان موسوم به PSR J2222-0137 از سنی مشابه کهکشان راه‌شیری، حدود ۱۱ میلیارد سال برخوردار است. تپ‌اخترها به ستارگان نوترونی با چرخش بسیار بالا گفته می‌شود که بقایای فوق متراکم ستارگان عظیمی هستند که به شکل ابرنواختر منفجر شده بودند. با چرخش ستارگان نوترونی،‌پرتوهای صاعقه مانند امواج رادیویی از قطبهای میدان مغناطیسی قدرتمند آنها در فضا منتشر می‌شود. هنگامی که یکی از این پرتوها از زمین می‌گذرد، تلسکوپهای رادیویی می‌توانند پالس امواج رادیویی را ثبت کنند.

تپ‌اختر همراه ستاره PSR J2222-0137 اولین جسم در این سیستم بود که کشف شد. در حقیقت موقعیت تصادفی این کوتوله سفید در سیستمی دوتایی با یک ستاره نوترونی به ستاره‌شناسان امکان شناسایی آن را داد. این سیستم با استفاده از تلسکوپ گرین بانک شناسایی و سپس در یک دوره دو ساله توسط رصدخانه VLBA برای نمایش موقعیت و فاصله آن از زمین مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس محاسبات محققان، دمای این کوتوله سفید نباید بیشتر از ۳۰۰۰ کلوین باشد که دمای نسبتا سردی است. دمای مرکز خورشید حدود ۵۰۰۰ برابر گرمتر است.

کوتوله‌های سفید، شکل پایانی بسیار متراکم ستارگانی مانند خورشید هستند که برای ایجاد جسمی تقریبا به اندازه زمین فروریخته‌اند. این ستارگان بیشتر از کربن و اکسیژن ساخته شده و به آرامی و در طول میلیونها سال سرد و محو می‌شوند.

مطالعه بیشتر در: universetoday

مشاهده مقاله

1. سعید گفت:

سلام ببخشید آیا در سیاره ای که ابر زمین نام گذاری شده
    آیا نشانه ی حیات وجود دارد؟
    آیا موجودات زنده در آن هستند؟
    دانشمندان تا چه اندازه سفر فضایی داشتند آیا سفرهای دانشمندان فقط تا مریخ بوده