اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا موفق به شناسایی یک کوتوله قهوه‌ای در نزدیکی منظومه شمسی شدند.

1474

به گزارش ایسنا، ستارگان زمانی شکل می‌گیرند که ابرهای عظیم گرد و غبار بین ستاره‌ای تحت گرانش خود به مرحله فروپاشی برسند؛ با چرخش مداوم و جمع‌آوری عناصر خام، به وضعیت چگال‌تر و متراکم‌تر تبدیل شده و در این شرایط بقدر کافی داغ و پر جرم هستند که هیدروژن را با هیلوم درون هسته ترکیب کنند که در این زمان یک ستاره متولد می‌شود.

اما در برخی موارد ماده کافی برای رسیدن به این مرحله وجود ندارد؛ با وجود جمع‌آوری همه گرد و غبار و گازهای موجود، یک پیش ستاره از گستردگی کافی برای آغاز فرآیند ترکیب هیدورژن در داخل هسته برخوردار نیست. در این شرایط امکان تبدیل شدن به یک ستاره کامل وجود نداشته و پیش ستاره محکوم به تبدیل شدن به یک کوتوله قهوه‌ای تاریک و سرد می‌شود. تلسکوپ 4.1 متری ویستا (VISTA) رصدخانه جنوبی اروپا با بررسی مرکز نزدیک به برآمدگی کهکشان راه شیری در طول موج نزدیک به مادون قرمز موفق به شناسایی کوتوله‌های قهوه‌ای پنهان شد.

52123دراین تصویر یک کوتوله قهوه‌ای  با نام غیر رسمی VVVBD001 در فاصله 55 سال نوری از منظومه شمسی دیده می‌شود.

کوتوله‌های قهوه‌ای در حقیقت قهوه‌ای رنگ نیستند و VVVBD001 نیز یکی از انواع کوتوله قهوه‌ای آبی محسوب می‌شود؛ این نوع از کوتوله‌ها در مقایسه با کوتوله‌های قهوه‌ای، طول موج‌های کوتاه‌تر نور مادون قرمز ساطع می‌کنند که از این لحاظ نخستین کشف تلسکوپ ویستا یک نمونه بسیار خاص در نوع خود محسوب می‌شود.

دانلود مقاله

Read More : http://www.eso.org/public/images/potw1338a

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.