بیگ بنگ: دانشمندان سیاره‌ای به اندازه زمین کشف کردند که ۴۰ سال نوری با ما فاصله دارد و می‌تواند سکونتگاه انسان یا موجودات بیگانه باشد.

gliese b

به گزارش بیگ بنگ، این سیاره که Gliese 12b نام دارد، همانند زمین سنگی است و دمای آن ۴۲ درجه سانتی‌گراد است و از نظر تئوری می‌تواند از حیات پشتیبانی کند. این سیاره به دلیل دمای مناسب احتمالا مقدار زیادی آب مایع در سطح خود دارد. زیرا ما بر این باوریم که اگر سیاره‌ای روی سطح خود آب مایع داشته باشد، احتمالاً قابل‌سکونت است.

این سیاره به دور یک ستارۀ کوتوله سرخ سرد به نام Gliese 12 در صورت فلکی حوت می‌چرخد که تقریباً یک چهارم خورشید جرم دارد و دمای سطحی‌اش به حدود ۳ هزار درجه سانتی‌گراد (۶۰ درصد خورشید) می‌رسد. این سیاره تقریبا هر ۱۳ روز زمینی یکبار به دور ستاره‌ی میزبان خود می‌چرخد.

سیاره جدید با استفاده از «ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران» (TESS) سازمان فضایی آمریکا(ناسا) کشف شده است. هنوز اطلاعات دقیقی از جو این سیاره در دست نیست، اما دانشمندان معتقدند تلسکوپ جیمز وب می‌تواند در آینده اطلاعات بیشتری در این خصوص بدست بیاورد.

exoplanets gliese b by jaysimons dhhomn pre

دانشمندان می‌گویند تحقیق روی این سیاره می‌تواند سؤالاتی درباره منظومه شمسی خودمان را نیز روشن کند. “شیشیر دالاکیا” محقق مقطع دکترای اخترفیزیک در دانشگاه کوئینزلند جنوبی استرالیا در این خصوص گفت: «این سیاره جدید چیزی شبیه به زمین و ناهید است. زمین و ناهید نمونه‌های کلاسیکی هستند که نشان می‌دهند چگونه جو می‌تواند سطح یک سیاره را تغییر دهد. در حالی که زمین پناهگاهی برای حیات است، سطح ناهید، سرب را ذوب می‌کند.»

در جستجوی بزرگ برای حیات، می‌خواهیم سیاراتی را بیابیم که به‌طور بالقوه قابل‌سکونت هستند و سیارۀ Gliese 12b می‌تواند سوژه خوبی باشد. نکته‌ی نا امیدکننده این است که ۳۰۰ هزار سال طول می‌کشد تا سریع‌ترین فضاپیمای انسان به این سیاره برسد. جزئیات بیشتر این پژوهش در انجمن سلطنتی نجوم منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , sci.news