بیگ بنگ: تیمی از دانشمندان حاضر در پروژه تلسکوپ سوبارو(Subaru) در هاوایی، منظومه ی ستاره ای جوانی را یافته‌اند که به نوزادی منظومه شمسی شباهت‌های قابل‌ توجهی دارد.

تصویری از حلقه ای شفاف که حول ستاره یHD 115600 را احاطه کرده است، این تصویر درست شبیه به نوزادی منظومه ی خورشیدی ما میباشد.
تصویری از حلقه ای شفاف که حول ستاره یHD 115600 را احاطه کرده است، این تصویر درست شبیه به نوزادی منظومه ی خورشیدی ما میباشد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تصاویر دریافتی از این تلسکوپ، دیسکی حلقه‌ مانند و حاوی پسماند را نشان می‌دهد که یک ستاره خورشید مانند را احاطه کرده است. محیط تولد ستاره ی HD 115600 که 360 سال نوری از زمین فاصله دارد، به محیط زاده‌ شدن خورشید ما شباهت دارد. این دیسک تقریبا هم‌ اندازه ی کمربند کویپر در منظومه شمسی است و احتمالا حاوی ذرات یخی و غبار باشد. کمربند کویپر در آن سوی مدار نپتون واقع شده و حاوی سیارات کوتوله یخی مانند پلوتو، هائومیا و ماکی‌ماکی است.

کشف یک حلقه شفاف که حول ستاره HD 115600 مدارگردی می‌کند، درست مانند آن است که دانشمندان به منظومه شمسی نوزاد نگاه می‌کنند. فاصله این حلقه از ستاره میزبانش به اندازه فاصله کمربند کویپر از خورشید است و همان میزان نور را نیز دریافت می‌کند. خود ستاره میزبان، اندکی بزرگ‌تر از خورشید است و ابر محل تولد آن نیز به سحابی که خورشید حدود 4.5 میلیارد سال پیش در آن متولد شد، بسیار شبیه است.

تصاویری از دیسک ستاره ای جوان HD 115600
تصاویری از دیسک ستاره ای جوان HD 115600

دیسک حلقه‌ مانند جدید، میزبان هزاران بقایا از ابتدایی‌ترین مراحل شکل‌گیری سیارات یخی است و بنابراین دیدگاهی کلیدی درباره شکل‌گیری منظومه شمسی ارائه می‌دهد. بررسی این حلقه‌ حاوی پسماند شبیه به کمربند کویپر در اطراف ستارگان جوان خورشید مانند، بهترین تصویر از نوزادی منظومه شمسی را در اختیار می‌گذارد. جزئیات این پژوهش در Astrophysical Journal Letters ارائه شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.