«کنجکاوی» برای نخستین بار از مته خود استفاده کرد

ناسا اعلام کرد کاوشگر کنجکاوی این سازمان برای اولین بار از مته خود بر روی سنگی که در سطح دهانه گیل سیاره مریخ قرار داشته، استفاده کرده است.

تصویری که توسط این کاوشگر ۲٫۵ میلیارد دلاری از مته خود استفاده کرده و برای نمایش نتایج به شکل دندانه‌ای شدن سطح سنگ به زمین ارسال شده است را مشاهده می کنید. این آزمایش بر روی بخشی هموار و رگه دار از یک سنگ انجام شد. دانشمندان این سنگ را به نام “جان کلاین” نامیده اند.
725344main_pia16760-43_946-710
کنجکاوی، با استفاده از مته اش را با ضربه های کوبشی و چرخشی، سوراخی به اندازه ی حدود ۲ سانتیمتر در سنگی روی سیاره ی مریخ پدید آورد.
به گفته ناسا، ابزار مته کنجکاوی قادر به انجام هر دو کار ضربه زدن و چرخش بوده و اگر سنگ انتخاب شده از شرایط خوب برای کار علمی بیشتر برخوردار باشد، چند سوراخ آزمایشی در آن برای دستیابی به نمونه جهت انتقال به آزمایشگاه‌های آنبرد کاوشگر حفر خواهد شد.

همچنین به گفته این سازمان، اولین حفاری کنجکاوی بر روی یک سنگ رسوبی دانه ریز انجام شده است. این نمونه‌ها به عنوان بخشی از ماموریت اصلی این کاوشگر برای تعیین برخورداری محل فرود آن در سیاره مریخ از حیات باکتریایی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

Read More : http://www.nasa.gov/mission_pages/msl/news/msl20130207.html