بیگ بنگ: تلسکوپ هابل از کهکشان NGC۴۶۹۶ تصویری جدید با جزئیاتی بسیار بالا ثبت کرده‌ است که رشته‌های نخ‌مانندی که به هسته کهکشانی آن متصل شده‌اند نیز در آن به خوبی آشکار است.

ngc-4696براساس گزارش لايو‌ساينس به نقل از همشهری، اين كهكشان كه در فاصله 150 ميليون سال نوري از زمين قرار گرفته، بخشي از خوشه كهكشاني قنطورس است، گروهي متشكل از صدها كهكشان كه به واسطه نيروي گرانش خوشه در كنار يكديگر قرار گرفته‌اند. اين كهكشان درخشانترين كهكشان موجود در اين خوشه است و به گروهي از درخشان‌ترين و بزرگترين كهكشان‌هاي كشف شده در جهان تعلق دارد.

اين تصوير جديد دقيق‌ترين چشم‌انداز از ساختار پيچيده اين كهكشان را به نمايش مي‌گذارد و با استفاده از اين تصاوير گروهي از اخترشناسان بين‌المللي روي سازه‌هاي رشته‌ مانند اين كهكشان بررسي دقيق تري انجام داده‌اند. نتايج اين بررسي‌ها نشان داد هريك از اين رشته‌هاي غبارآلود وسعتي برابر 200 سال نوري دارند و جرم آنها 10 برابر بيشتر از گازي است كه اين كهكشان را احاطه كرده‌ است. اين رشته‌ها در هم تنيده شده و به سمت داخل كهكشان در گردشند و گازهاي درون كهكشان را به هشته آن متصل مي‌سازند. در ویدئوی زیر به درون کهکشان NGC۴۶۹۶ زوم می شود:

ساختار منحصر به‌ فرد اين كهكشان ناشي از فعاليت‌هاي ابرسياهچاله‌اي فعال است كه در قلب اين كهكشان جا گرفته‌ است. انرژي ايجاد شده توسط اين سياهچاله منجر به گرم شدن گازهاي داخلي كهكشان شده و مواد را به بيرون از كهكشان مي‌راند. در واقع اين كهكشان از درون درحال تخريب شدن است تا از موادي كه طي اين فرايند ايجاد مي‌شود، چهره بيروني آن شكل گيرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: Livescience.com