کهکشانی شبیه به هستۀ اتم

بیگ بنگ: کهکشان NGC 7252 یک کهکشان عجیب و غریب است که نتیجه ادغام بین دو کهکشان است که از یک میلیارد سال قبل آغاز شده و در حال شکل گیری است.

Galactic politicsبه گزارش بیگ بنگ، این کهکشان در فاصله ۲۱۲ میلیون سال نوری در صورت فلکی شیر قرار دارد که به خاطر ساختار مرکزی اش به الکترون ها و هسته اتم معروف میباشد و با الگو برداری از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در دسامبر ۱۹۵۳ به نام اتم برای صلح نیز صدا زده می شود. این دو کهکشان در حال حاضر وارد فاز ادغام شدن در یکدیگر هستند و دو هسته کهکشان به تازگی با هم ترکیب شده اند.

حلقه های بزرگی از گاز و ستارگان اطراف ِ کهکشان را تشکیل می دهند، دیسک کهکشانی با پهنایی حدود ۱۰۰۰۰ سال نوری در چرخش است؛ همچنین ساختار بیرونی کهکشان نیز به احتمال زیاد از گرد و غبار ستاره ای که به سمت بیرون پرتاب شده، تشکیل شده است. کیهان شناسان به تازگی حدود ۴۰ خوشه روشن و جوان کروی شامل میلیون ها ستاره ی جوان آبی درخشان که عمری بین ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون سال دارند را در اطراف این کهکشان شناسایی کردند و تخمین می زنند پس از برخورد بین این دو کهکشان پدید آمده باشند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news.com , spacetelescope.org

رامین فخاری

نویسنده این مطلب: رامین فخاری، دانشجوی کارشناسی برق و قدرت، علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، زیست شناسی و تاریخ معاصر می باشد و به عنوان نویسنده در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.