کهکشان مارپیچی NGC 4945

در این نمای کیهانی کهکشان مارپیچی بزرگ NGC 4945 در نزدیکی مرکز این تصویر ، از لبه دیده می­شود. در حقیقت، NGC 4945 تقریبا هم­ اندازه کهکشان راه شیری خودمان است. صفحه غبارآلود کهکشان، خوشه­ های ستاره­ای آبی جوان و مناطق صورتی رنگ شکل­ گیری ستاره ­ها در این تصویر تلسکوپی رنگارنگ و دقیق به­ طور برجسته دیده می­شوند.
NGC4945_Master23h600

کهکشان NGC 4945 با حدود ۱۳ میلیون سال نوری فاصله از ما در صورت‌فلکی جنوبی گسترده‌ی قنطورس قرار دارد، حدود ۶ برابر دورتر از کهکشان آندرومدا است و بزرگ‌ترین کهکشان مارپیچی به راه شیری محسوب می‌شود. گرچه منطقه مرکزی کهکشان تا حد زیادی از دید تلسکوپ­های نورمرئی پنهان می­ ماند، اما رصدهای پرتو X و فروسرخ انتشار قابل توجه ی با انرژی بالا و شکل­ گیری ستاره­ ها را در هسته NGC 4945 نشان می دهد. هسته پنهان اما فعال این کهکشان که به احتمال زیاد میزبان یک سیاه­چاله مرکزی پرجرم است، این جزیره کائنات بسیار زیبا را واجد شرایط قرارگرفتن در گروه کهکشان­های سیفرت کرده ­است.

منبع : http://apod.nasa.gov/apod/ap130123.html