بیگ بنگ: ما کهکشان های کوچکی را مشاهده کرده ایم که می توانند سیاهچاله های بزرگ داشته باشند و این بسیار عادی تر از زمان گذشته است واین واقعا هیجان انگیز است زیرا این کهکشان های کوچک خوشه هایی را در بر گرفته اند که سرنخی از منشا اولین بذر های سیاهچاله های اولیه در کهکشان ما را آشکار ساخته است.

black-holesتصویر مربوط به کوتوله UGC 5288میباشد که مرکز روشن نور مرئی و قسمت های بنفش دیسک هیدروزن را نشان می دهد، این کهکشان در 16 میلیون سال نوری دورتر از زمین واقع شده است.

آشکار شدن این داده ها از طریق یک آزمایش بزرگ در آسمان صورت گرفت ستاره شناسان بیشتر از 100 کهکشان کوتوله با این ویژگی که سیاهچاله های بزرگ را در خود جای داده بودند و آنها را با گاز تغذیه می کردند یافتند. این کشف یک باور رایج را که فقط کهکشان های بزرگ می توانند سیاهچاله ها را در خود جای دهند به هم ریخت و به حل این سوال کمک کرد که چگونه سیاهچاله های بزرگ در جهان اولیه رشد کرده اند.

سیاهچاله ها جرم های بسیار متراکمی هستند که حتی نور توانایی عبور از نیروی جاذبه آنها را ندارد، ما می دانیم که کهکشان های بزرگتر سیاهچاله هایی میلیون ها و میلیاردها بار بزرگتر از خورشید را در هسته خود جای داده اند  و تا همین اواخر تصور نمی شد کهکشان های سیاهچاله های بزرگ را در خود جای دهند.این گروه بیش از صد کوتوله را با الگو های تابش نور در مجاورت سیاهچاله ها و تغذیه آنها شناسایی کردند. این کهکشان ها با اندازه ابرهای ماژلانی راه شیری قابل مقایسه هستند و قبلا تصور می شد این سیاهچاله ها کوچکتر باشند.

ستاره شناسان یک ارتباط مستقیم بین توده کیهانی و سیاهچاله ها و حباب کهکشانی پیدا کرده اند، که شامل تاثیر و رشد سیاهچاله ها با حباب های کهکشانی بر یکدیگر می شد. این کهکشان های کوچک به همراه سیاهچاله ها یک مرحله مهم برای یافتن چگونگی تاکمل کهکشان ها و سیاهچاله ها میباشد. کهکشان های کوچک که میزبان سیاهچاله های بزرگ هستند سرنخی را برای چگونگی رشد سیاهچاله های بسیار بزرگ فراهم می کنند.

در حالی که کهکشان های بزرگتر سیاهچاله هایی میلیون ها یا میلیاردها برابر خورشید را دارند کهکشان های کوتوله نیز ستاره هایی 100 هزار برابر جرم خورشید را دارند. سیاهچاله های بسیار بزرگتر از سیاهچاله هایی با جرم ستاره های مختلفی تشکیل شده اند. هنوز مشخص نیست که این سیاهچاله ها در ابتدا از باقی مانده ستاره های بزرگ یا از سقوط جرم آنها آغاز شده اند. یک سرشماری از کوتوله هایی که از سیاهچاله های بزرگ تشکیل شده اند می تواند به این پرسش، پاسخ دهد.

نوشته شده توسط عضو پیوسته:  رامین

منبع : dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.