بیگ بنگ: مطالعه جدید محققان دانشگاه استرالیا نشان می دهد که گازهای گلخانه ای می توانند باعث خشک شدن و غیر قابل سکونت شدن یک سیاره و در نتیجه از بین رفتن حیات فرازمینی شوند.

گازهای گلخانه ای سیاره ی ناهید را به یک جهنم واقعی تبدیل کرده است.
گازهای گلخانه ای سیاره ی ناهید را به یک جهنم واقعی تبدیل کرده است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، قدرت گازهای گلخانه ای در خشک کردن و غیر قابل سکونت کردن یک سیاره به اندازه چرخیدن سیاره در نزدیکی خورشید خود است. اثرات سطوح زیاد دی اکسید کربن می تواند یک سیاره زمین مانند را به وضعیت شبیه شرایط ‘جهنمی’ سیاره ناهید در آورد. محققان خاطر نشان می کنند، این موضوع نشان می دهد که در جستجو حیات فرازمینی، وضعیت سیاره نسبت به ستاره اش، تنها عامل ضروری نیست که باید مد نظر گرفته شود.

محققان برای تعیین چگونگی اثر گازهای گلخانه ای بر قابل سکونت بودن یک سیاره، یک مدل سه بعدی از جهان آبی زمین مانند ابداع کردند. این مدل نشان داد که سطوح زیاد دی اکسید کربن که از هزار و 520 بخش در میلیون آغاز می شود، موجب ناپایدار کردن آب و هوا می شود. این موضوع باعث ایجاد یک پیامد ناگوار در سراسر دمای سیاره و در کل شرایط اتمسفری می شود. بطوریکه دمای هوا به 135 درجه فارنهایت افزایش می یاید و یک گلخانه مرطوب ایجاد می کند.

00152CD2000004B0-3442899-image-a-28_1455216361591گلخانه مرطوب وضعیتی است که در سیاراتی مانند ناهید مشاهده می شود که آب با فشار از سطح سیاره وارد اتمسفر شده است. اتمسفر ناهید تقریبا کلا از دی اکسید کربن تشکیل شده است. محققان در عین حال متذکر شدند که این وضعیت بر اثر دی اکسید کربن ناشی از فعالیت های انسانی ایجاد نمی شود. محققان خاطر نشان کردند که آب و هوای سیاره ای مانند زمین نهایتا بسیار گرم می شود اما رغم اثرات مشکل زای گازهای گلخانه ای بر زمین، این سیاره وضعیت گلخانه ای را تجربه نخواهد کرد.

به گفته ی محققان حتی با وجود اینکه فعالیت های انسانی موجب افزایش سطح دی اکسید کربن در زمین می شود اما باعث ایجاد این شرایط شدید در زمین نمی شود حتی اگر تمام ذخایر سوخت های فسیلی موجود در زمین بسوزند. یافته های این مطالعه که در مجله Nature Communications منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.