بیگ بنگ: محققان دانشگاه ساوث‌ همپتون یک ذره بنیادین بسیار سبک و جدیدی را مطرح کرده‌اند که می‌تواند دلیل ناتوان ماندن بشر در شناسایی ماده تاریک – که 85 درصد جرم جهان را تشکیل داده – را توضیح دهد.

تصویری از خوشه کهکشانی MACS J1206.2-0847 احاطه در ماده تاریک که بدلیل عدسی گرانشی ایجاد شده نور در مسیرشان خم می شود.
تصویری از خوشه کهکشانی MACS J1206.2-0847 احاطه در ماده تاریک که بدلیل عدسی گرانشی ایجاد شده نور در مسیرشان خم می شود.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تصور می‌شود که ماده تاریک به دلیل تاثیر گرانشی آن بر روی ستارگان و کهکشان‌ها، عدسی گرانشی اطراف آنها و بخاطر اثر آن بر تابش پس زمینه کیهانی وجود داشته باشد. علیرغم شواهد غیر مستقیم قانع‌کننده و تلاش‌های قابل توجه تجربی، هنوز کسی نتوانسته بطور مستقیم ماده تاریک را مشاهده کند. فیزیک ذرات سرنخ‌هایی را در مورد شکل احتمالی ماده تاریک ارائه کرده و نگرش استاندارد این است که ذرات ماده تاریک به عنوان ذرات بنیادی در مقایسه با اتمهای سنگین از جرم بسیار زیادی برخوردارند.

ذرات سبکتر ماده تاریک به دلایل فیزیک نجومی کمتر محتمل هستند، اگرچه استثنائاتی نیز وجود دارد. پژوهش اخیر ذره جدیدی را معرفی کرده که دارای جرم حدود 0.02 درصد یک الکترون است. اگرچه این ذره با نور تعامل ندارد، اما بشدت با ماده عادی در تعامل است. در حقیقت، این ذره در تضاد کامل با کاندیدهای دیگر ممکن است حتی در جو زمین نفوذ نکرده باشد.

محققان ذره ای با خصوصیات و تعاملات "ماده تاریک" را پیشنهاد کرده اند.
محققان ذره ای با خصوصیات و تعاملات “ماده تاریک” را پیشنهاد کرده اند.

از آنجایی که تشخیص این ماده در زمین ممکن نبوده، محققان قصد دارند بررسی‌هایی را بر روی یک آزمایش فضایی که قرار است توسط کنسرسیوم تشدید کننده‌های ماکروسکوپی انجام شود، آغاز کنند. یک نانوماده معلق در فضا که بطور مستقیم در معرض جریان ماده تاریک قرار گرفته، به سمت پایین کشیده شده و نظارت حساس بر موقعیت این ذره، اطلاعاتی را در مورد ذات ذره ماده تاریک در صورت موجودیت آن آشکار خواهد کرد. نتایج این پژوهش در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: ibtimes , dailymail

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. باز هم ذرات خیالی و ماده ی تاریک!!!!!
    این راهی که فیزیک مدرن در پیش گرفته فقط به بیراهه ختم میشه…
    لطفا نگاهی به جنبش The Electric Universe بیاندازید. تا ببینید فیزیک واقعی و حقیقی یعنی چی. برید به سایت زیر و همچنین کانال یوتیوب این پروژه و کنفرانس ها و اخبار و پیش بینی های اون رو دنبال کنید تا متوجه اشتباهات و مشکلات اخترشناسی مدرن و آکادمیک فعلی بشید.
    http://www.thunderbolts.info
    روز به روز هم بر تعداد طرفداران این نظریه اضافه میشه. در کل این نظریه میگه نیروی الکترومغناطیس و الکتریسیته بر خلاف تصور برخی دانشمندان نقش بسیار بسیار مهم تری در شکل گیری کهکشان ها و کیهان داره…

  2. روز فنانوری فضایی را به تمام کاربران سایت و به ویزه به مدیر سایت تبریک عرض می نمایم با تشکر و خسته نباشید از زحمات فراوان شما و به امید پیشرفت سایت