بیگ بنگ: در این تصویر بازوهای مارپیچی و روشن کهکشان فعال M106 چشم نواز است. این تصویر قابل توجه، از داده های پرتو X تلسکوپ فضایی چاندارای ناسا در طیف الکترومغناطیسی بدست آمده است.

اعتبار عکس: X-ray -NASA / CXC
اعتبار عکس: X-ray –NASA / CXC

به گزارش بیگ بنگ، این کهکشان  یک کهکشان مارپیچی همانند راه شیری است که به عنوان NGC 4258 نیز شناخته می شود، صفحه کیهانی M106 حدود 60،000 سال نوری گستردگی دارد و در فاصله ی ۲۳.۵ میلیون سال نوری از ما در راستای صورت فلکی سگان شکاری قرار دارد. در این کهکشان هم مانند همه ی کهکشان های مارپیچی بزرگ، رگه های تیره ی غبار، خوشه های ستاره ای جوان و مناطق تشکیل ستاره در راستای بازوان مارپیچی آن دیده می شوند.

اما این تصویر کامپوزیت برجسته دو بازوی غیرعادی را در پرتو رادیویی (بنفش) و X-ray (آبی رنگ) نشان می دهد که به نظر می رسد در منطقه مرکزی دیسک از کهکشان M106، شواهدی از وجود جت های پر انرژی از انفجار و آتش بازی دیده می شود. دانشمندان، معتقدند  این فوران جت نیرومند پس از سقوط ماده در این سیاهچاله ابرپرجرم به بیرون پرتاب شده اند. با برخورد این جت ها به صفحه ی کهکشان، امواج شوک پدید می آید. این امواج شوک هم به نوبه ی خود گازی که عمدتا از مولکول های هیدروژن تشکیل شده را داغ کرده و دمای آن را به هزاران درجه می رسانند.

منبع ترجمه: بیگ بنگ/ منابع: apod , NASA