بیگ بنگ: شامگاه پنجشنبه هشتم مرداد، حوالی ساعت 8 و 15 دقیقه، رد نوری ناشناس در آسمان که از سوی شاهدان شبیه به نور شهاب توصیف شده است، توجه بسیاری از هموطنانمان را به خود جلب کرد.به طوری که در دقایق اولیه اخباری مبنی بر برخورد قطعات شهابسنگ به شهرهایی در استان قزوین و همین‌طور تائید خبر برخورد شهاب سنگ با زمین در استان البرز از سوی مدیرکل مدیریت بحران در استانداری استان البرز روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و حتی در مواردی از وارد آمدن خسارت‌هایی به برخی شهرها گزارش‌هایی منتشر شد.

این عکس را اسدالله قمری نژاد، از منجمان آماتور باتجربه در استان زنجان، لحظاتی پس از آنکه فرزندش از مشاهده چیزی شبیه به یک شهاب در آسمان و تکه تکه شدنش دیده است، با دوربین تلفن همراه ثبت کرده است. رد جرم ناشناس که گفته می شود احتمالا یک شهاب پرنور بوده در مرکز عکس قابل مشاهده است.
این عکس را اسدالله قمری نژاد، از منجمان آماتور باتجربه در استان زنجان، لحظاتی پس از آنکه فرزندش از مشاهده چیزی شبیه به یک شهاب در آسمان و تکه تکه شدنش دیده است، با دوربین تلفن همراه ثبت کرده است. رد جرم ناشناس که گفته می شود احتمالا یک شهاب پرنور بوده در مرکز عکس قابل مشاهده است.

براساس گفت وگوی خبرنگار جام جم با شاهدانی که برخی از آنها منجمان آماتور ساکن در استان های مازندران، قزوین، زنجان، کردستان و آذربایجان غربی هستند و این پدیده آسمانی را دیده بودند، گزارش های موثقی از مشاهده رد نور این جسم ناشناس متحرک در شهر ساری در افق مغرب و در ارتفاع نسبتا پایینی نسبت به خط افق و همچنین در شهر ارومیه در افق مشرق و باز هم در ارتفاع پایینی نسبت به خط افق دریافت شده است. در هر دو مورد روشنایی جسم مزبور بسیار روشن تر از سیاره درخشان ناهید توصیف شده و شاهدان قدر ظاهری شیئ نورانی مذکور را بین منفی 8 تا منفی 9 تخمین زده اند.

قدر ظاهری مقیاسی در علم نجوم برای بیان روشنایی اجرام آسمانی است. در این مقیاس پرنورترین ستاره های آسمان شب قدری در حدود منفی یک تا صفر دارند و کم نورترین اجرام قابل مشاهده با چشم غیرمسلح نیز قدر ظاهری در حدود مثبت شش دارند. همچنین قدر ظاهری خورشید در آسمان منفی 26، قدر ظاهری ماه شب چهاردهم حدود منفی 12 و قدر ظاهری سیاره ناهید حدود منفی چهار ارزیابی می شود.

940509_ali_ezati_langrood_meteorاز این رو طبق گزارش ها می توان نتیجه گرفت که روشنایی شیئ نورانی ناشناس چیزی بین روشنایی ماه شب 14 و سیاره ناهید (پرنورترین جرم آسمان شب پس از خورشید و ماه) بوده است نکته جالب توجه در گزارش ها مشاهده این شیی نورانی در پهنه وسیعی از ایران است که همین امر از ارتفاع بالای آن در جو زمین حکایت می کند.

از این رو اگر این جرم شهاب بوده و در ایران به زمین برخورد کرده باشد، با توجه به نمونه های مشابه از برخورد شهابسنگ های عظیم به زمین در جهان، مانند برخورد شهابسنگ چلیابینسک در بهمن 91 در روسیه، قاعدتا باید ساکنان صدای شدید غرش آن جسم آسمانی و حتی صدای انفجار آن را دقایقی پس از مشاهده نور آن شنیده باشند. با این حال در بیشتر گزارش ها به شنیدن صدای غرش اشاره ای نشده است.

تصویری از رد شهاب سنگ چلیابینسک روسیه

حامد پورخرسندی، پژوهشگر شهابسنگ شناسی در مرکز اروپایی مطالعات و آموزش علوم زمین در فرانسه در گفت وگو با جام جم می گوید: گزارش مشاهده یک شهاب بسیار پرنور در آسمان ایران تنها با اختلاف زمانی حدود یکماهه از سقوط شهابسنگ فامنین در استان همدان، یکی از هیجان انگیزترین رویدادها برای علاقه مندان به علم در ایران است. مشاهده این شهاب در مناطقی با فاصله‏ مکانی زیاد، نشان از بزرگ بودن شهابواره مولد آن دارد. اگر شهابواره‏ای بزرگ با زاویه مناسب نسبت به زمین و سرعت کم وارد جو شود، می تواند به صورت شهابسنگ به زمین برسد. این پدیده معمولا همراه با صداهایی مانند غرش رعد و برق یا شلیک توپ چند دقیقه پس از رویداد است.

در مواردی ممکن است، زاویه ورود شهابواره به حدی کم باشد که شهاب در ارتفاع بالای 80 کیلومتر با سرعت نسبتا کم و در یک خط طویل سیر کند، بدون این که وارد جو زمین شود که به این شهاب ها، زمین خراش می‏گویند. با این حال پورخرسندی می گوید هنوز مشخص نیست این شهابواره احتمالی از چه نوعی بوده است و به داده ها و گزارش های بیشتری نیاز است.

کاظم کوکرم – مدرس نجوم – جام جم

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. سلام من برای تفریح رفته بودم سرعین اردبیل و شهاب سنگ رو دیدم بصورت شی نورانی سقوط کرد ولی نزدیک به زمین نورش از بین رفت

  2. درود
    ما در نزدیکی های لنگرود با پدر و چند تن دیگر دیدیمش
    خیلی وحشتناک بود
    و من هر لحظه منتظر صدای انفجار و لرزش عظیم بودم اما چیزی رخ نداد.
    خیلی نزدیک بود حتی از مورد روسیه
    اگر سوالی بود در خدمتم

  3. احتمالا ایستگاه فضایی بین المللی بوده ! چون این روزا زیاد از آسمان ایران رد میشه
    امشب (شنبه) ساعت 21:21 دقیقه به مدت 6 دقیقه در آسمان تهران قابل رویته. از جنوب غربی طلوع و در شمال غربی آسمان غروب می کنه