بیگ بنگ: فضاپیمای روزتا متعلق به آژانس فضایی اروپا(ESA)، در سپتامبر 2016 ماموریتش را برای برخورد به دنباله دار چوریوموف به پایان رساند. روزتا تا لحظه برخود انتهاری عکس ها و داده های بی نظیری از این دنباله دار جمع آوری کرد. زمانی که در پایگاه زمینی دیگر خبری از سیگنال فضاپیما نشد، مشخص شد که روزتا به سطح دنباله دار برخورد کرده است.

تصوری هنری از لحظه برخورد کاوشگر روزتا با دنباله دار

یکی از آخرین تصاویری که روزتا از فاصله 720 میلیون کیلومتری مخابره کرد گزارشی از شی ای بزرگ در میدان دیدش بود: خود دنباله دار! بازسازی فرود نشان می دهد که فضاپیمای روزتا به آرامی بر سطح دنباله دار برخورد کرد. آن هم تنها 33 متر آن طرفتر از نقطه هدف!

rosettaslast11آخرین عکس ارسالی از فضاپیمای روزتا از سطح دنباله دار

نقطه ی برخورد فضاپیما، چاله ای بر روی دنباله دار بود. روزتا از این نقطه تصاویر زیادی مخابره کرده بود که می تواند به دانشمندان در تعیین تاریخچه زمین شناختی سطح این سنگ اسمانی کمک کند. اندازه گیری ها نشان می دهد که تبخیر آب دنباله دار معادل 2 قاشق غذاخوری در هر ثانیه است. همچنین از تصاویر به دست آمده می توان فهمید که تفاوت چشمگیری در بافت سطحی دنباله دار در نقاط مختلف وجود ندارد.

بافت سطحی دنباله دار در محل برخورد کاوشگر

اندازه گیری های میدان مغناطیسی انجام شده در ارتفاع 11 متری سطح، دنباله دار را به عنوان یک جسم غیر مغناطیسی معرفی می کند. اگر به دنبال جزئیات بیشتری هستید، به وبسایت آژانس فضایی اروپا مراجعه کنید.

ترجمه: ابراهیم دبیری/ سایت علمی بیگ بنگ