دانشمندان ژاپنی آماده شلیک گلوله به یک سیارک هستند تا دریابند که این سیارک از چه جنسی ساخته شده و آیا می تواند میزبان عناصر اولیه حیات باشد یا نه. آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) در قالب بخشی از پروژه بررسی یک سیارک دوردست، توپ فضایی را با موفقیت مورد آزمایش قرار داد. پروژه فضایی  هایابوسا-۲ (Hayabusa2) با هدف افزایش آگاهی در خصوص سیارک کربنی (نوع C) به نام 1999JU3 در دست انجام است که احتمالا حاوی غلظت بالایی از مواد آلی یا همان عناصر سازنده حیات است.

article-2475005-18F51CF500000578-221_634x446

به گزارش خبرگزاری های ایسنا و مهر٬ این فضاپیما قرار است در سال ۲۰۱۴ سوار بر یکی از موشک های اختصاصی H2A پرتاب شود و چهار سال بعد در سال 2018 به سیارک هدف برسد. با قرار گرفتن فضاپیما در ارتفاع مناسب، گلوله توپ به سمت سیارک 1999JU3 شلیک می شود و خود برای در امان ماندن از موج انفجار به سمت دیگر سیارک می رود و در آنجا آرایه حسگرهای حساس خود را در سطح سیارک مستقر می کند.

گلوله توپی شکل پس از حرکت بر سطح سیاره، در منطقه مناسب منفجر شده و دهانه کوچکی ایجاد می کند که محل مناسبی برای جمع آوری نمونه خاک از عمق سیارک محسوب شده و امکان دسترسی به لایه های سنگی تازه تر، عمیق تر و دست نخورده را فراهم می کند. پس از آنکه غبار ناشی از شلیک فروکش کرد، هایابوسا-۲ بررسی های خود را در سطح سیارک آغاز می کند و نمونه هایی از سنگ و غبار را برای برگرداندن به زمین در مخزن خود جمع آوری می کند.

طبق برنامه٬ هایابوسا-۲ در سال 2020 به زمین بازمی گردد تا محموله ارزشمند خود را به دست دانشمندان بسپارد. دانشمندان امیدوارند با آنالیز نمونه ها بتوانند به اطلاعات ارزشمندی در خصوص شکل گیری این سیارک دست یابند. هایابوسا نام مجموعه فضاپیماهای بدون سرنشین ژاپنی است که به منظور مطالعه نمونه‌ برداری و ارسال نمونه از سیارک ها به زمین طراحی و ساخته شده است. هایابوسا-۱ سال ۱۳۸۹ به زمین بازگشت.

Read More : http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2475152/Japanese-asteroid-blasting-space-cannon-reveal-origins-universe.html

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.