بیگ بنگ: مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity)، در اجرای مأموریت اکتشافی خود نخستین گودال را در خاک مریخ حفر کرد تا آزمایشی را برای یافتن امکان حیات در این سیاره انجام دهد.

این عکسی است که کنجکاوی با دوربین MAHLI خود از نخستین حفاری بر روی کوه شارپ گرفته است.
این عکسی است که کنجکاوی با دوربین MAHLI خود از نخستین حفاری بر روی کوه شارپ گرفته است.

به گزارش بیگ بنگ، کنجکاوی پس از فرودش در مریخ در آگوست ۲۰۱۲  بیش از یک سال نخست ماموریتش را به بررسی منطقه ای به نام خلیج یلونایف (Yellowknife Bay) پرداخت که بسیار به جایگاه فرودش نزدیک بود. بررسی سنگ هایی که در آنجا حفاری شدند، وجود محیط بستر یک دریاچه ی باستانی را آشکار کردند که تاریخش به بیش از سه میلیارد سال پیش می رسید و مواد و شیب انرژی شیمیایی مناسب میکروب ها – در صورت وجود- را فراهم می‌کرد. سپس کنجکاوی از فاصله ی 8 کیلومتری خلیج یلونایف تا پای کوه شارپ، را در مدت نزدیک به 15 طی کرد.

کوه شارپ در مرکز گودال گیل برای نخستین بار توسط دریل‌های قدرتمند کنجکاوی شکافته شد تا خاک مریخ توسط زمینی‌ها آزمایش شود. مریخ نورد کنجکاوی در این ماموریت گودالی به عمق 6.7 سانتیمتر در رشته کوه 5.5 کیلومتری شارپ حفر کرد تا پودر سنگ‌های این کوه راز سر به مهر امکان حیات مریخی و احتمال وجود باکتری و گاز متان را برای زندگی زمینیان در این سیاره روشن کند.

تصویری از منطقه مورد مطالعه کاوشگر کنجکاوی که توسط دوربین روی دکل خود به ثبت رسانده است.
تصویری از منطقه مورد مطالعه کاوشگر کنجکاوی که توسط دوربین روی دکل خود به ثبت رسانده است.

“آشوین واساوادا” از دانشمندان آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا و معاون پروژه کنجکاوی گفت: « ما دیگر به کوه شارپ رسیدیم در واقع کنجکاوی صدها میلیون مایل را برای کاوش در این منطقه پیوده است، حفاری در پایین‌ترین بخش کوه موجب می‌شود مواد لایه جوان در اطراف تپه به خوبی تجزیه شود. در این آزمایش علاوه‌ بر یافتن امکان زندگی در مریخ، چگونگی پیدایش کوه شارپ نیز روشن خواهد شد. »

دانشمندان امیدوارند با بررسی شکل ها و مواد شیمیایی این ساختارها، به نتایجی درباره ی ترکیب احتمالی مایعات در گذشته دور این نقطه از سیاره ی سرخ دست یابند.

بیگ بنگ /منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با پرتاب تلسکوپ جیمز وب دیگه باید در جستجوی حیات در سیاره های خارج از منظومه خورشیدی باشیم

  2. ظاهرا یه تیکه از لاستیک یکی از چرخاش توی راه رسیدن به این کوه مشکل پیدا کرده اما هنوز به کارش ادامه میده.
    من که به شدت علاقمندم ببینم چیزی مبنی بر وجود حیات (قبلی یا فعلی ) پیدا میکنه یا نه