بیگ بنگ: محققان در دانشگاه یورک- کانادا نشان داده اند که مولکول هایی که در برخوردهای شهاب سنگ ها به زمین آورده شده اند می توانند به عناصر سازندۀ DNA، تبدیل شوند.

تصویری از دنباله دار هالی

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان دریافتند که ترکیبات آلی به نام آمینو نیتریل ها که پیش ماده مولکولیِ آمینواسیدها هستند توانستند از مولکول های موجود در یخ بین ستاره ای استفاده کرده و باعث تشکیل مولکول ستون فقرات، 2-دئوکسی-دی-ریبوز DNA شوند. چنین فرض شده که آمینواسیدها قبل از DNA بر روی زمین وجود داشتند و می توانند مسئول شکل گیری یکی از عناصر سازنده DNA باشند، اما این تحقیق جدید شک و تردیدهایی را نسبت به این نظریه مطرح کرده است.

دکتر پائول کلارک از دانشکده شیمی دانشگاه یورک گفت: «منشأ مولکول های بیولوژیکی ِ مهم یکی از پرسش های بنیادی کلیدی در علم است. مولکول هایی که عناصر سازنده DNA را تشکیل می دهند باید از جایی آمده باشند؛ چه بر روی زمین وجود داشته، چه از فضا آمده باشند و در بارش شهابی به زمین برخورد کرده باشند.»

دکتر کلارک افزود: «دانشمندان قبلأ نشان دادند که مولکول های خاصی در فضا وجود داشتند که به شکل یک دنباله دار یخی به زمین وارد شدند؛ این یافته باعث شد که تیم ما در دانشگاه یورک تصمیم بگیرد کاربرد آنها را به عنوان یکی از عناصر سازنده DNA، بررسی کند.» برای اینکه حیات سلولی بر روی زمین ظاهر و سپس فرگشت پیدا کند، عناصر سازنده بنیادی حیات باید از مواد اولیۀ مناسبی ترکیب شده باشند – فرآیندی که گاهی اوقات «تکامل شیمیایی» نامیده می شود.

تیم تحقیقاتی نشان داد که آمینو نیتریل ها می توانند کاتالیزورِ تشکیل مولکول های بین ستاره ایِ فرمالدهید، استالدهید و گلیکول‌آلدئید قبل از آغاز حیات بر روی زمین باشند. وقتی این مولکول ها با یکدیگر ترکیب شوند کربوهیدرات ها از جمله 2-دئوکسی-دی-ریبوز را ایجاد می کنند که عناصر تشکیل دهنده DNA هستند. DNA یکی از مهمترین مولکول ها در سیستم های زنده است، با این حال منشأ 2-دئوکسی-دی-ریبوز قبل از آغاز حیات بر روی زمین هنوز کشف نشده است.

دکتر کلارک گفت: «ثابت کردیم که عناصر سازنده بین ستاره ایِ فرمالدهید، استالدهید و گلیکول‌آلدئید می توانند به کربوهیدرات های بیولوژیکی – مواد تشکیل دهنده حیات – تبدیل شوند.» «بنابراین این تحقیق یک مکانیزم احتمالی را نشان می دهد که توسط ِ آن، مولکول های موجود در فضای بین ستاره ای که توسط برخورد شهاب سنگ ها به زمین آورده شده اند می توانند به 2-دئوکسی-دی-ریبوز (مولکول حیاتی برای تمام سیستم های زنده) تبدیل شوند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Chemical Communications منتشر شده است.

ترجمه: سحر  الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.