بیگ بنگ: اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی “ابرزمین” که رایج‌ترین نوع از سیارات کهکشان است، برای نخستین بار توصیف شده است. ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا توانستند هیدروژن و هلیوم را در هوای 55 Cancri e شناسایی کنند اما در این سیاره که دو برابر زمین عرض داشته و هشت برابر عظیم‌تر از زمین است، هیچ نوع بخار آبی وجود ندارد.

تصویری هنری از سیاره ی 55 Cancri e

به گزارش بیگ بنگ، طبق رصدهای تلسکوپ فضایی کپلر و هابل و سایر ابزارهای رصدی مشخص شده که ابرزمین ها متداول ترین نوع سیارات در کهکشان ما هستند. این سیارات جرمی بیش از زمین و کمتر از مشتری و زحل دارند؛ علت اصلی نام گذاری این نوع سیارات تنها جرم آنها است و این نام گذاری ارتباطی به شرایط سطحی یا وجود حیات در آنها ندارد. سیاره 55 Cancri e که در فاصله 40 سال نوری از سامانه ی خورشیدی ما قرار گرفته، بسیار عجیب است. این سیاره فراخورشیدی در فاصله بسیار نزدیکی از ستاره میزبان خود قرار داشته و هر مدار آن تنها 18 ساعت طول می‌کشد، از این رو بسیار داغ بوده و نمی‌تواند از حیات به شکل شناخته شده برای انسان برخوردار باشد. تصور می‌شود که دمای سطح این سیاره 2000 درجه سلسیوس باشد.

سیاره 55 Cancri e در سال 2004 کشف و در سال 2012 یک مدلسازی بر اساس جرم و شعاع آن و نیز ترکیب ستاره میزبانش انجام شد و نشان داد که درون این سیاره مقادیر زیادی کربن وجود دارد. در حقیقت به گفته محققان، این ابرزمین شاید یک سیاره الماس باشد. تحقیقات بعدی نشان داد که 55 Cancri e احتمالا مانند تصورات پیشین از کربن زیادی برخوردار نیست.

اتمسفر یک سیارۀ ابرزمین برای نخستین بار آشکارسازی شد

اما مجددا دانشمندان در تحقیق بر روی اتمسفر این سیاره توانستند نشانه‌هایی از سیانید هیدروژن پبدا کنند که می‌توانند نشان‌دهنده هوای پر از کربن باشد. محققان ستاره میزبان سیاره 55 Cancri e را با استفاده از ابزار دوربین میدان وسیع 3 هابل بررسی کرده و چندین طیف ایجاد کردند. آنها سپس ترکیبات اتمسفری سیاره را با یک نرم‌افزار تحلیلی بررسی کردند.

با وجود این که کشف اتمسفر گازی در یک سیاره کار چندان بزرگی به نظر نمی رسد، با در نظر گرفتن فاصله 55 Cancri e از زمین که حدودا معادل 360 تریلیون کیلومتر است، تشخیص وجود اتمسفر در یک سیاره و شناسایی گازهای موجود در آن از چنین فاصله ای، یک رخداد علمی شگفت انگیز است. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencedaily.com , space.com