بیگ بنگ: تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که 200 هزار سال پیش در مریخ آب مایع جریان داشته است. در یک خندق رسوب گذاری شده در یک دهانه ی جوان در نیمکره ی جنوبی سیاره ی سرخ و ویژگی های زمین شناسی این خندق نشان می دهد که توسط آب شکل گرفته است.

140425075025-largeاعتبار عکس:  NASA/JPL/UofA for HiRISE

در تحقیقات انجام شده بر نیمکره جنوبی این سیاره سرخ روشن شده که آب در این منطقه جاری بوده و وجود بستر نهرهایی این حقیقت را تأیید می‌کند. دانشمندان اعلام کرده‌اند شیارها و گودال‌های بزرگ و عمیق نشان از جاری شدن آب در مریخ دارد که این آثار با جریان آب در جزایر «اسوالبارد» نروژ در اقیانوس منجمد شمالی قابل مقایسه است. شیارها در دوره عصر یخ و در حدود 400 هزار سال پیش در این جزایر شکل گرفته‌اند و به عقیده دانشمندان بسیار شبیه خندق‌ها و شیارهای جریان آب در مریخ هستند.

دکتر «آندریاس جانسون» از دانشگاه گوتنبرگ در سوئد در این باره می‌گوید: حفره‌های موجود بر سطح مریخ نشان از جریان‌های آب دارد که نوعی فرسایش در بستر رودخانه‌ها را نشان می‌دهد. وی افزود: سیاره مریخ در حال حاضر در اواسط عصر یخبندان قرار دارد بنابراین آب به صورت مایع بر سطح آن جاری نیست، اما شواهد موجود حاکی است این سیاره در گذشته بسیار گرم‌تر و مرطوب‌تر از وضع حالا بوده است. در ماه ژوئن سال گذشته کاوشگر «کنجکاوی» هم شواهدی را از وجود آب بر سطح مریخ به دست آورد و در ماه سپتامبر بررسی خاک مریخ و تجزیه و تحلیل آن هم این نظریه را به اثبات رساند. این کاوشگر شواهدی در مورد سنگهایی مریخی پیدا کرد و  حیات میکروبی در مریخ را امکان پذیر دانست. یکی از این سنگها گلسنگی بوده که کنجکاوی آن را حفاری کرده است. محققان در این سنگ کانی‌های رسی را شناسایی کردند که به معنی ایجاد آن با آب یا تغییر قابل توجه آن با این مایع است.

این پرفسور در ادامه صحبت‌هایش گفته ، وقتی رسوب در شیب با آب اشباع شود این ترکیب ممکن است بیش حد ممکن در مکان باقی بماند ، یک جریان باقی مانده و آب بعنوان یک جریان تک مرحله ای باشد و باعث حرکت لایه ها رو به پایین شود. آنچه باعث شگفت‌زدگی ما شده این است که جریان‌های شکل گرفته از آب بر سطح مریخ بسیار جوان بوده‌اند و گسل‌ها و شکستگی‌ها نشان از جاری شدن آب دارد. این احتمال وجود دارد که آب به شکل برف بوده که کم کم ذوب شده است.

منبع: sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.