بیگ بنگ: سال‌ها قبل آب زیادی در سطح مریخ وجود داشت، هنوز هم بخشی از این آب درون این سیاره وجود دارد. در تحقیقات پیشین، برخی از محققان به این نتیجه رسیدند که هنوز هم گاهی در دامنه کوه‌های مریخ جریانی از آب به راه می‌افتد. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد آثار جدیدی که در دامنه کوه‌ها ایجاد شده، در واقع حاصل حرکت غبار و خاک در شیب این دامنه‌ها است و ربطی به جریان آب ندارد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، در دامنه کوه‌های مریخ خطوط تیره رنگی دیده می‌شوند که به طور فصلی پدیدار می شوند و پس از دوره‌ای فعالیت، از بین می‌روند. این خطوط شباهت زیادی به مسیر حرکت جریان آب در بین گل و لای در سطح زمین دارند و به همین علت برخی از محققان معتقدند این خطوط حاصل جاری شدن آب هستند.

اما تصاویر جدید به دست آمده از دوربین HiRISE که روی مدارگرد شناسایی مریخ نصب شده، نشان می‌دهد که این خطوط حاصل حرکت شن و غبار به سمت پایین کوه‌ها هستند. در واقع محققان با مقایسه این خطوط با آثار موجود روی تپه‌های شنی دریافتند که شباهت بسیار زیادی بین این خطوط و آثار شن وجود دارد. علاوه بر این با انجام محاسبات ریاضی به این نتیجه رسیدند که برای ایجاد چنین آثاری توسط جریان آب، لازم است حجم زیادی آب در دامنه کوه‌ها جاری شود و این امر کاملا دور از واقعیت است. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Geoscience منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com