بیگ بنگ: ستاره‌های کوتوله سرخ با شعله‌ور شدن شدید فوران می‌کنند و ممکن است تهدیدی برای قابل سکونت بودن سیارات فرا خورشیدی باشند. اما تحقیق جدید دانشمندان نشان می دهد این سیارات نیز می توانند پشتیبانی برای حیات ِ سیارات اطراف خود باشند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل ایسنا، یک ستاره کوتوله سرخ(red dwarf star) ستاره‌ای کوچک و سرد و سرخ رنگ است که در رده M  یا K جای می‌گیرد، و غالبا به ستاره‌ای گفته می‌شود که جرمی کمتر از نصف جرم خورشید داشته باشد (کمتر از ۰٫۰۷۵ جرم خورشید را کوتوله قهوه‌ای می‌گویند) و دمای سطحی آن کمتر از ۳۵۰۰ درجه کلوین باشد.

براساس بررسی‌ها و کشفیات در زمینه مناطق قابل سکونت در منظومه‌های “تراپیست-1” و “LHS 1140″، ستاره‌های کوتوله شکارهای خوبی برای سیارات فراخورشیدی و رایج‌ترین نوع از ستاره‌ها در کهکشان ما هستند. به عنوان مثال سیاره‌های مشابه زمین به دور میلیاردها ستاره کوتوله سرخ می‌چرخند. اجرام زیست‌پذیر اطراف ستاره‌های کوتوله‌های قرمز بهترین نامزد برای میزبانی زیست فرازمینی هستند. در واقع بهترین جای کیهان برای یافتن حیات فرازمینی، در اطراف کوتوله‌های سرخ، فراوان‌ترین نوع ستارگان در کهکشان ما است.

کوتوله‌های سرخ که ستاره‌های کوتوله‌ M نیز خوانده می‌شوند، بیش از ۵٠ برابر تاریک‌تر از خورشید بوده و فقط ١٠ تا ٢٠ درصد آن جرم دارند. این اجرام کیهانی ٧٠ درصد ستارگان جهان را تشکیل می‌دهند. سوالی که همواره در رابطه با این ستارگان مطرح بوده و تحقیقات زیادی نیز صورت گرفته این است که آیا واقعا شرایط وجود حیات در سیارات اطرافشان تا این حد مناسب است یا خیر؟