بیگ بنگ: نظریه پردازان توطئه ادعا می کنند که در یکی از عکس های ناسا از مریخ یک مار را مشاهده کرده اند. اما یکی از محققان ناسا اعلام کرد که این تشابه سازی فقط بخاطر حس پاریدولیا میباشد. پاریدولیا یک پدیدهٔ روان‌شناختی است که در آن، فرد علایمی را که پیش از این دیده اند را به صورت معنادار می‌شناسد.

curiosity_به گزارش بیگ بنگ، مریخ یکی از سیارات جذاب در منظومه شمسی است که بسیار مورد مطالعه قرار گرفته، زیرا ممکن است در گذشته شامل آب بوده باشد؛ این اثرات نشان می دهد که زمانی حیات در سیاره ی سرخ می توانسته وجود داشته باشد. به همین خاطر برخی از اشکال زمین مانند باعث شدند نظریه پردازان توطئه به دنبال علائمی باشند که نشان دهد حتی امروزه نیز حیات بیگانه در مریخ وجود دارد.

در اوایل ماه جاری، ناسا عکس های با وضوح بالایی که مریخ نورد کنجکاوی ثبت کرده بود را منتشر کرد که صخره های رسوبی شکلی را در سیاره ی سرخ نشان می داد. نظریه پردازان توطئه بجای مطالعه روی این صخره های رسوبی، از روی شباهت ظاهری بین شکاف دو  تکه سنگ، تصور می کردند که یک مار “بیگانه” در آنجا وجود دارد. نظریه پردازان توطئه می گویند این عکس یک مدرک مهم برای اثبات این حقیقت است که حتی امروزه نیز حیات در مریخ وجود دارد. با این حال، ناسا همچنان این ادعاها را رد می کند.

تصور مار در مریخ! محققان این شباهت رو بر اثر پاریدولیا می دانند.

جیمز اوبرگ، کارمند سابق ناسا توضیح می دهد که چیزی که مردم آن را “بیگانه” می نامند فقط چیزی فراتر از دانش یا شناخت انسان است، اما ضرورتا به این معنا نیست که نشانه ی حیات فرازمینی میباشد. جیمز اوبرگ، در یک مصاحبه گفت: سیستم حسی ما در سیاره ی زمین به طور مطلقا بی نقص کار می کند. اما هنوز یک تمدن بومی هستیم. فراتر رفتن از محله مان کمی گیج کننده است. این مسئله همچنین به چیزی مربوط می شود که متخصصان آن را “پاریدولیا” می نامند؛ پاریدولیا پدیده ای است که مردم چیزی که می بینند را به چیزهای آشنا نسبت می دهند، یعنی از روی شباهت دو سنگ به مار تصور وجود مار می کنند ولی در واقع این شباهت، فقط ذهن آنها را فریب داده است.

اما چرا هربار که یک “شی بیگانه” در اخبار ظاهر می شود معمولا در مریخ رویت شده است؟ متخصصان تصور می کنند علت این است که مریخ به احتمال زیاد دومین سکونتگاه انسان است؛ بنابراین، علاقه به آن زیاد است. همچنین وجود آب و سنگهای فسیلی در مریخ باستانی باعث شده دانشمندان به دنبال نشانه هایی از حیات در مریخ باشند. مریخ همیشه نزدیکترین تاکید ماموریت های بین سیاره ای بوده و توسط عکس هیا این سیاره مردم می توانند مقدار زیادی پدیده ی”پاریدولیا” را در آن انتظار داشته باشند.

ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ