بیگ بنگ: تلسکوپ طیف سنج هسته ای ناسا-نوستار (NuSTAR) یکی از بهترین آشکارسازهای اشعه ایکس می باشد که بخشی از نزدیکترین همسایه کهکشان ما یعنی کهکشان آندرومدا را جهت پیدا کردن منابع پر قدرت اشعه ایکس با دقت رصد کرده است.

در این تصویر نزدیک کهکشان بزرگ آندرومدا دیده می شود که - با تلسکوپ طیف هسته ای ناسا به ثبت رسیده است.
در این تصویر نزدیک کهکشان بزرگ آندرومدا دیده می شود که – با تلسکوپ طیف هسته ای ناسا به ثبت رسیده است.

به گزارش بیگ بنگ، در این تصویر 40 چشمه ی درخشان پرتو ایکس مشخص است و از یک سیاهچاله یا یک ستاره نوترونی که همدم ستاره ای اش را تغذیه می کند، منتشر شده است. ستاره شناسان معتقدند این اجرام پر ‌انرژی ممکن است نقش مهمی در گرم کردن فضای بین کهکشانی از گازها داشته باشند. آندرومدا تنها کهکشان بزرگ مارپیچی است که در آن ما می توانیم چنین چشمه های اشعه ایکسی را ببینیم. نتایج این تحقیق در نهایت می تواند به درک بهتر نقش اشعه ایکس در تکامل ِ جهان کمک کند.

آندرومدا، که بنام کهکشان M31 نیز شناخته شده به عنوان خواهر بزرگ کهکشان راه شیری می باشد. هر دو کهکشان، به شکل مارپیچی هستند، اما آندرومدا در کمی بزرگتر از کهکشان راه شیری می باشد، این کهکشان 2.5 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و حتی می توانید با چشم غیر مسلح در تاریکی مطلق نیز آن را مشاهده کنید.

ترکیبی از تصاویر ماموریت تلسکوپ فضایی چاندرا و نوستار در طیف اشعه ی ایکس می توانند به ستاره شناسان برای شناسایی منابع قدرتمند اشعه ایکس در کهکشان آندرومدا کمک کنند. به هر حال این ابزار برای شناسایی سیاهچاله ها و ستاره های نوترونی می توانند کمک شایانی کنند، تا بتوان به درک بهتری از فعالیتهای پر قدرت کیهانی در کهکشان ها دست یافت.

ترجمه: محمد رضا یزدانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.