بیگ بنگ: بالاخره اسکات کلی به همراه یک فضانورد دیگر پس از نزدیک به یک سال ماندن در ایستگاه فضایی، چند روز دیگر به زمین باز خواهند گشت.

تصویری از فضانوردان میخاییل کورنینکو و اسکات کلی که یک سال در ایستگاه فضایی بودند.
تصویری از فضانوردان میخاییل کورنینکو و اسکات کلی که یک سال در ایستگاه فضایی بودند.

به گزارش بیگ بنگ، در این بازگشت میخاییل کورنینکو که به همراه اسکات کلی نزدیک به یکسال را در فضا سپری کردند و همچنین سرگئي ولكف به زمین باز خواهند گشت، این فضانوردان سوار بر کپسول روسی سایوز در اول مارس 2016 در صحرايي در قزاقستان به زمين خواهند نشست. اسکات کلی که قهرمان استقامت فضا در امریکا می باشد در آخرین کنفرانس خبری خود از ایستگاه فضایی بین المللی با خبرنگاران گفتگو کرد. او گفت که فضا یک “محیط خشن” است و شما هرگز احساس کاملا طبیعی ندارید، اين ماموريت برايم شبيه به سفر يك ساله طبيعت‌گردي در ميان جنگل بود، با اين تفاوت كه به تجهيزات بهداشتي دسترسي داشتم.

سلفی زیبای اسکات کلی با زمین که از ایستگاه فضایی ثبت شده است.
سلفی زیبای اسکات کلی با زمین که از ایستگاه فضایی ثبت شده است.

کلی افزود: سخت ترین قسمت ماموریت جدایی یک ساله از عزیرانم بود، چالشی که شاید در سفر به مریخ نیز به همراه فضانوردان باشد. با این همه، کلی گفت او می تواند 100 روز دیگر و یا حتی یک سال دیگر هم در فضا دوام بیاورد. او 340 روز متوالی در فضا به سر برده و این یک رکورد در ایالات متحده محسوب می شود. رکورد جهانی 438 روز توسط فضانورد روسی در سال ۱۹۹۹ می باشد. دانشمندان امیدوارند خیلی چیزها را از ماموریت کلی برای هموار کردن راه سفر به مریخ در دو دهه دیگر بیاموزند.

تصویری از اسکات کلی و مارک کلی بردار دو قلواش
تصویری از اسکات کلی و مارک کلی بردار دو قلواش

پس از بازگشت اسکات كلي فضانورد 52 ساله به زمين،‌ وی به هيوستون منتقل خواهد شد تا آزمايش‌هاي كامل فيزيكي روي او انجام شود و نتايج آن با نتايج آزمايش‌هاي برادر دوقلوي او،‌ مارك كلي كه در اين يك سال روي زمين حضور داشت،‌ مقايسه شود. مارك كلي طي دوران حضور برادرش در فضا، اين آزمايش‌ها را انجام داده‌ است و نتايج بدست آمده از مقايسه نتايج اين دو سري آزمايش مي‌ تواند به دانشمندان در بررسي عوارض اقامت در فضا روي بدن انسان كمك كند. پس از آن اسكات كلي مي‌تواند به زندگي عادي خود بازگشته و كارهاي علمي خود را دنبال كند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , phys.org

با تشکر از: رضا یزدانی

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه