بیگ بنگ: دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس از یک تلسکوپ رادیویی برای مطالعه‌ی 11680 ستاره استفاده کردند که قبلاً با تلسکوپ فضایی TESS رصد شده بود. آنها به این نتیجه رسیدند که به احتمال زیاد هیچ موجود هوشمندی در فاصله‌ی نزدیک‌تر از 360 سال نوری از ما وجود ندارد.

astronomers scan

به گزارش بیگ بنگ، تیمی از دانشمندان به سرپرستی “ژان لوک مارگوت” از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، نتایج مطالعه‌ی 11680 ستاره‌ی نسبتاً نزدیک به زمین را منتشر کردند. این به عنوان بخشی از برنامه‌ی جستجوی حیات بیگانه تحت عنوان «آیا تو در کیهان تنها هستی؟» برگزار شد.

اساس این برنامه، با تحقیقات “ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران”(TESS) بدست آمد. این امر به دانشمندان فرصت داد تا بسیاری از اجرامی که می‌توانند سیاره باشند را شناسایی کنند، بنابراین دانشمندان تصمیم گرفتند که آیا می‌توان در اطراف آنها سیگنال رادیویی را شناسایی کنند یا خیر.

محققان برای انجام این کار از تلسکوپ رادیویی رصدخانه گرین بنک استفاده کردند. این تحقیق از سال 2020 تا 2023 طول کشید. دانشمندان مشاهداتی را در طول موج‌های 1.15 تا 1.73 گیگاهرتز انجام دادند.

چه چیزی مانع از دریافت سیگنال می‌شود؟

دلیل انتخاب این طول موج این است که در واقع «پنجره‌ای» را نشان می‌دهد که در آن گاز و غبار میان‌ستاره‌ای عملاً امواج رادیویی را جذب نمی‌کنند. در واقع دانشمندان معتقدند که اگر بیگانگان سعی در ارسال سیگنال داشته باشند، این کار در این “فرکانس‌ها” انجام می‌شود.

محققان در مجموع توانستند بیش از 37 میلیون سیگنال مختلف را ضبط نمایند. و سپس جالب‌ترین مسئله شروع شد. آنها از یک شبکه بین‌المللی از دانشمندان آماتور برای پردازش این سیگنال‌ها استفاده کردند. به هر حال، منابع تابش طبیعی زیادی در این محدوده وجود دارد. به ویژه، در منظومه شمسی، این منبع سیارۀ مشتری است. بنابراین، باید انتظار داشته باشیم که غول‌های گازی دیگر یا حتی سیارات مشابه زمین، بتوانند بر نتیجه‌ی تحقیقات تأثیر بگذارند.

do advanced civilizati

هیچ بیگانه‌ای وجود ندارد؟

پس از اینکه داوطلبان “سیگنال‌ها” را پردازش کردند، مشخص شد که همه‌ی آنها کاملاً طبیعی بودند. این باعث شد دانشمندان به این نتیجه برسند که در فاصله‌ی 360 سال نوری از زمین، در اطراف هیچ ستاره‌ای با احتمال 98.7 درصد، هیچ فرستنده‌ی رادیویی وجود ندارد.

این خبر ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد، اما در واقع به این معنی نیست که ما تنها موجودات هوشمند در کیهان هستیم. حتی پس از چنین تخمین‌هایی، هنوز فضای کافی در کهکشان ما برای صدها و هزاران تمدن وجود دارد. و شاید آنها حتی نزدیک‌تر باشند، فقط به دلایلی سیگنال‌های خود را ارسال نمی‌کنند!

منبع: universemagazine.com