بیگ بنگ: دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس از یک تلسکوپ رادیویی برای مطالعه‌ی 11680 ستاره استفاده کردند که قبلاً با تلسکوپ فضایی TESS رصد شده بود. آنها به این نتیجه رسیدند که به احتمال زیاد هیچ موجود هوشمندی در فاصله‌ی نزدیک‌تر از 360 سال نوری از ما وجود ندارد.

astronomers scan

به گزارش بیگ بنگ، تیمی از دانشمندان به سرپرستی “ژان لوک مارگوت” از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، نتایج مطالعه‌ی 11680 ستاره‌ی نسبتاً نزدیک به زمین را منتشر کردند. این به عنوان بخشی از برنامه‌ی جستجوی حیات بیگانه تحت عنوان «آیا تو در کیهان تنها هستی؟» برگزار شد.

اساس این برنامه، با تحقیقات “ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران”(TESS) بدست آمد. این امر به دانشمندان فرصت داد تا بسیاری از اجرامی که می‌توانند سیاره باشند را شناسایی کنند، بنابراین دانشمندان تصمیم گرفتند که آیا می‌توان در اطراف آنها سیگنال رادیویی را شناسایی کنند یا خیر.

محققان برای انجام این کار از تلسکوپ رادیویی رصدخانه گرین بنک استفاده کردند. این تحقیق از سال 2020 تا 2023 طول کشید. دانشمندان مشاهداتی را در طول موج‌های 1.15 تا 1.73 گیگاهرتز انجام دادند.

چه چیزی مانع از دریافت سیگنال می‌شود؟

دلیل انتخاب این طول موج این است که در واقع «پنجره‌ای» را نشان می‌دهد که در آن گاز و غبار میان‌ستاره‌ای عملاً امواج رادیویی را جذب نمی‌کنند. در واقع دانشمندان معتقدند که اگر بیگانگان سعی در ارسال سیگنال داشته باشند، این کار در این “فرکانس‌ها” انجام می‌شود.

محققان در مجموع توانستند بیش از 37 میلیون سیگنال مختلف را ضبط نمایند. و سپس جالب‌ترین مسئله شروع شد. آنها از یک شبکه بین‌المللی از دانشمندان آماتور برای پردازش این سیگنال‌ها استفاده کردند. به هر حال، منابع تابش طبیعی زیادی در این محدوده وجود دارد. به ویژه، در منظومه شمسی، این منبع سیارۀ مشتری است. بنابراین، باید انتظار داشته باشیم که غول‌های گازی دیگر یا حتی سیارات مشابه زمین، بتوانند بر نتیجه‌ی تحقیقات تأثیر بگذارند.

do advanced civilizati

هیچ بیگانه‌ای وجود ندارد؟

پس از اینکه داوطلبان “سیگنال‌ها” را پردازش کردند، مشخص شد که همه‌ی آنها کاملاً طبیعی بودند. این باعث شد دانشمندان به این نتیجه برسند که در فاصله‌ی 360 سال نوری از زمین، در اطراف هیچ ستاره‌ای با احتمال 98.7 درصد، هیچ فرستنده‌ی رادیویی وجود ندارد.

این خبر ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد، اما در واقع به این معنی نیست که ما تنها موجودات هوشمند در کیهان هستیم. حتی پس از چنین تخمین‌هایی، هنوز فضای کافی در کهکشان ما برای صدها و هزاران تمدن وجود دارد. و شاید آنها حتی نزدیک‌تر باشند، فقط به دلایلی سیگنال‌های خود را ارسال نمی‌کنند!

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: universemagazine.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. خبری علمی و جالب برا دوستداران این موضوع و بد برا نظریه پردازان توطئه !
    مرسی بابت مطلب و ترجمه خوبتون

  2. خود ما که موجودات هوشمندی هستیم که به تکنولوژی ارسال امواج هم دست پیدا کردیم، امواج ارسالیمون به قطر 200 سال نوری رسیده. حتی شاید در فواصل خیلی نزدیک به ما هم موجودات هوشمندی باشند که هنوز قادر به دریافت یا ارسال امواج رادیویی نیستند.

  3. ما حدود ۵۰ ساله که داریم در کهکشان خودمون به دنبال امواج رادیویی میگردیم. و دقیقا این سیگنالها را با کمک از کامپیوتر علاقمندان تجزیه و تحلیل میکنیم. ولی هنوز هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم. هیچ سیگنال رادیویی که نشان از هوش فرازمینی باشه نبوده. ولی خیلی بعیده که توی کیهان تنها باشیم. چون هنوز یک از صدمیلیارد قسمت کیهان را هم نتونستیم بررسی کنیم.
    ممنون از ترجمه زیباتون

  4. اگر هم موجودی به این سیگنال ها پاسخ بدهد آیا دولت های ابرقدرت اجازه ی نشر این خبر رو به مردم میدهند؟

  5. این امکان هم وجود داره : که تنها موجودات هوشمند راه شیری ما باشیم ! میدونم از نظر تئوری چندان با عقل جور در نمیاد به هر حال بیش از ۲۵۰ میلیارد ستاره در راه شیری وجود داره و اگه به صورت میانگین هر ستاره یک سیاره هم داشته باشه ، حداقل باید ۲۵۰ میلیارد سیاره هم وجود داشته باشه ولی توجه داشته باشین که این کیهان همیشه فراتر از تصورات انسان بوده و شاید کائنات به دلایلی دوست نداره ما با دیگر مخلوقات هوشمند ارتباط برقرار کنیم ! نزدیک ترین کهکشان کامل به ما آندرومدا هست که ۲/۵۸ میلیون سال نوری فاصله داره و اگر تمدن بسیار هوشمندی در اون زندگی کنه ( یعنی به تکنولوژی سفر با سرعت نور دست پیدا کرده باشن ) باز هم برای اینکه ما رو ملاقات کنن باید بیش از ۲/۵ میلیون سال تو راه باشن که همچین چیزی برای ما انسان ها اصلا به صرفه نیست ( و احتمالا برای اونها هم همچنین ) ، اگر اونها از یک میلیون سال پیش امواج رادیویی هم کشف کرده باشن ، باز هم اولین موج های رادیویی شون باید حداقل ۱ میلیون سال دیگه تو راه باشه تا به ما برسه ( با فرض اینکه تو این یک میلیون سال هم از اشعه های کیهانی در امان باشن و هیچ اتفاقی تو راه براشون نیوفته ) برای توضیح بهتر : فکر کنید ما در یک جزیره بسیار کوچک در وسط اقیانوس آرام زندگی می‌کنیم و تنها راه ارتباطی ما با محیط خارج از جزیره ، روشن کردن آتش است ! خب بر فرض اینکه نزدیک ترین جزیره دارای سکنه به ما ۵۰۰ کیلومتر فاصله داشته باشه ، آیا اونها میتونن نور شعله های آتش ما را ببینند !!