بیگ بنگ: دانشمندان ناسا با تجزیه و تحلیل داده های ماموریت کاسینی به شواهدی از وجود اقیانوسی از نمک در زیر پوسته یخی “تیتان” بزرگ‌ترین قمر سیارۀ زحل پی بردند.

محققان معتقدند در پوسته یخی بیرونی "تیتان" قمر زحل اقیانوسی بسیار شور، و محلولی نمکی وجود دارد.
محققان معتقدند در پوسته یخی بیرونی “تیتان” قمر زحل اقیانوسی بسیار شور، و محلولی نمکی وجود دارد.

براساس داده های ارسالی 10 ساله ی فضاپیمای جست‌وجوگر کاسینی از سیاره زیبای زحل و معروف‌ترین قمر آن تیتان غلظت و چگالی نمک موجود در اقیانوس این قمر دانشمندان ناسا را شگفت‌زده کرده است.محققان طبق مدلی ارائه شده از تیتان پیش بینی می کنند که ساختار پوسته یخی بیرونی این قمر دریایی از نمک وجود دارد. قمر تیتان توسط پوسته‌ای یخی احاطه شده است، دانشمندان بر این باورند اقیانوسی زیر لایه یخی وجود دارد که مملو از نمک است. اطلاعات تصاویر مخابره شده به زمین، به روشنی این پدیده غیرطبیعی را به اثبات می‌رساند. محققان ناسا معتقدند اقیانوس نمکی تیتان همانند دریای اردن در کره زمین حاوی غلظت بسیار بالای نمک‌های مخلوط از گوگرد، سدیم و پتاسیم است.

«جوزیه میتری» از استادان و محققان نجومی دانشگاه نانت فرانسه اعلام کرد: اقیانوس نمکی تیتان مشابه اقیانوس‌ها در کره زمین است. غلظت نمک موجود در اقیانوس‌های زمینی حدود 3.5 درصد است. در حالی که این میزان در دریای مرده – در مرز اردن، فلسطین و کرانه رود باختری- تا 40 درصد افزایش می‌یابد به همین دلیل هیچ موجودی قادر به ادامه حیات در آن نیست. تیتان ، بزرگ‌ترین قمر زحل  و دومین سیاره بزرگ منظومه خورشیدی است که در فاصله ۱.۲ میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده‌است. تیتان بسیار کندتر از زمین به دور خود می‌چرخد، به طوری که یک روز تیتان در حدود ۱۶ روز زمین است.

مطالعه بیشتر در: dailymail