بیگ بنگ: ستاره شناسان با محاسبۀ جرم تپ اختری دوگانه که در حال ناپدید شدن ناگهانی قرار داشت، برای اندازه گیری پیچ و تاپ فضا-زمان استفاده کردند.

در این تصویر مدار تپ اختر(سمت راست) در حال چرخش به دور تپ اختر مرکزی و تاثیر آن بر انحنای فضا-زمان را مشاهده می کنید.

اين رويداد به شعبده‌ بازي كيهاني شباهت دارد، رويدادي كه انسان‌ها براي اولين بار شاهد وقوع آن بوده‌اند و نمايانگر جنبه‌هاي گيج‌كننده‌تري از نيروي گرانش است. اين تكه گم شده از آسمان تپ اختری دوگانه به نام J1906+0746 است كه در واقع از دو ستاره نوتروني به شدت متراكم تشكيل شده‌است. ستاره‌هاي نوتروني بقاياي ستاره‌هاي بزرگي هستند كه در پي يك رويداد انفجاري از هم پاشيده شده‌اند، ستاره‌هايي كه شايد شعاع آنها كمتر از شهر منهتن آمريكا باشد، اما جرم آنها بيشتر از خورشيد است.

اين دو ستاره نوتروني با سرعت بالايي به دور يكديگر مي‌چرخيدند، اما مدار چرخش يكي از آنها به گونه‌اي بود كه هر 144 ميلي‌ثانيه يك‌ بار، پرتوي شبيه به نور فانوس‌هاي دريايي از امواج راديويي از خود منتشر مي‌كرد. به گفته اخترشناسان دانشگاه بريتيش كلمبيا، با رديابي دقيق حركات اين تپ اختر مي‌توان تعاملات گرانشي ميان اين دو ستاره به شدت يكپارچه را با دقتي بالا محاسبه كرد.

این تپ اختر که در فاصله ۲۵ هزار سال نوری از زمین قرار گرفته جوان‌ترین تپ اختر دوگانه‌ای است که تاکنون رصد شده‌است و اکنون از دید اخترشناسان ناپدید شده‌ است. دانشمندان تا پیش از ناپدید شدن آن، در تلاشی توانستند پیچ و تاب ایجاد شده در فضا-زمان به واسطه تعاملات شدید گرانشی را در این تپ اختر محاسبه کنند. اما اکنون این دو ستاره از دید قدرتمند‌ترین تلسکوپ‌های جهان نیز ناپدید شده‌اند، رویدادی که به واسطه ایجاد انحراف و پیچش در فضا-زمان رخ داده که ناشی از تعاملات شدید گرانشی میان دو ستاره‌ است. در ویدئوی زیر می توانید تاثیر چرخش این ستاره های نورتورنی بر پیچ و تاب فضا-زمان اطرافشان را مشاهده کنید:

دانلود ویدئو با حجم 3 مگابایت

در حقيقت چرخش سريع ستارگان و نيروي گرانش شديد ميان اين دو باعث شده بافت فضا-زمان اطراف آنها دچار پيچش و انحراف شود. به گفته دانشمندان اولين باري است كه چنين تپ اختر جواني به واسطه وقوع اين رويداد از نظرها ناپديد مي‌شود. ايجاد انحراف در فضا-زمان تا ابد نمي‌تواند اين ستاره‌ها را از ديد انسان مخفي نگه دارند، زيرا ستاره‌ها به تدريج به مسير پيشين خود باز خواهند گشت، البته اين رويداد تا 160 سال آينده رخ نخواهد‌ داد. این تحقیقات در Astrophysical journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: cnet , اطلاعات بیشتر: sciencedaily