بیگ بنگ: انفجارهای رادیویی سریع از رازهای حال حاضر کیهان شناسی می‌باشد. ما در حال حاضر چیزهای زیادی در مورد آنها نمی‌دانیم و فقط تعداد کمی از منابع تولید انفجارهای رادیویی سریع تاکنون توسط تلسکوپ‌های رادیویی تشخیص داده شده‌اند. اما ممکن است به اندازه‌ای که فکر می‌کنیم نادر نباشند و هر ثانیه یکی از این انفجارها در سراسر کیهان رخ دهند.

به گزارش بیگ بنگ، آناستاسیا فیالکو از مرکز اخترفیزیک هاروارد اسمیتسونیان می‌گوید: « اگر انفجارهای رادیویی سریع با چنین نرخ بالایی رخ دهند آسمان پر از فلش‌های این انفجارها می‌باشد. این فلش‌ها از جنس امواج رادیویی می‌باشند و با چشمان ما قابل مشاهده نمی‌باشند.» بیشتر منشاهای انفجارهای سریع رادیویی فقط یکبار تشخیص داده شده‌اند. این انفجارها بسیار قدرتمند بوده و فقط چند میلی ثانیه طول می‌کشند. وقوع این انفجارهای را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و از آنجایی که کوتاه بوده و تکرار نمی‌شوند پیدا کردن منبع تولیدی آنها تقریبا غیر ممکن است.

اگرچه  یک استثنا وجود دارد. FRB 121102 که برای اولین بار در سال 2002 تشخیص داده شد و 35 انفجار از آن در طول این چند سال تشخیص داده شده، که به محققان امکان تشخیص دقیق موقعیت آن در کهکشانی با 3 میلیارد سال نوری فاصله از ما را داده است. در ماه آگوست 2017 محققانی از دانشگاه برکلی کالیفرنیا اعلام کردند که 15 انفجار رادیویی سریع خیلی بزرگ را از FRB 121102 و فقط در 5 ساعت شناسایی کردند. ما هنوز نمیدانیم این به چه معناست اما فیالکو و اّوی لوب محقق همکار او می‌گویند: اگر FRB 121102 یک مورد خاص نباشد و در واقع منشا همه‌ی انفجارهای رادیویی سریع باشد چه؟

بر اساس مدل آنها تلسکوپ‌های آینده فرکانس پایین می‌توانند انفجارهای رادیویی سریع بین 50 مگاهرتز و 3.5 گیگاهرتز را در هر ثانیه یکبار تشخیص دهند. به طور مثال تلسکوپ مسیریاب رادیویی استرالیایی امسال راه‌اندازی شده و همین امسال سه سیگنال مرموز که یک چهارم توان این تلسکوپ می‌باشند را شناسایی کرده است. این تلسکوپ که در استرالیا، نیوزیلند و آفریقای جنوبی ساخته شده است بسیار قدرتمندتر و همچنین شامل یک آرایه‌ی دیافراگم با فرکانس کم خواهد بود که قادر خواهد بود سیگنال‌های با فرکانس بسیار پایین بین 50 تا 350 مگاهرتز را شناسایی کند.

لوِب می‌گوید: « در زمان کوتاهی که شما یک قهوه می‌نوشید، ممکن است صدها انفجار رادیویی سریع در جایی از کیهان تولید شده باشد. اگر بتوانیم کسری از این‌ها را خوب مطالعه کنیم باید بتوانیم به منشا آنها پی ببریم.» نظریه‌های بسیاری در مورد دلیل پیدایش انفجارهای رادیویی سریع وجود دارد. به طور مثال سیاهچاله‌ها یا ستارگان نوترونی ممکن است منشا آنها باشند. تپ‌اخترها منشا احتمالی دیگر آنان است اما تا جایی که میدانیم تپ‌اخترهای دوره‌ای می‌باشند. شاید هم از مگنتارها نشات می‌گیرند که نوعی ستاره‌ی نوترونی با میدان مغناطیسی بسیار قوی است و شعله‌های عظیمی ایجاد می‌کنند.

برخی از محققان می‌گویند ممکن است این امواج ناشناس از سفینه‌ی فضایی بیگانگان باشد. به گفته‌ی محققان جدای از اینکه این انفجارها چه هستند در یافتن سرنخ‌هایی از منشا جهان و دوره‌ی بازیونیزه شدن که در آن هیدروژن اولیه یونیزه شد کمک خواهند کرد. البته هنوز در مورد چگونگی آن چیزی نمیدانیم. فیالکو می‌گوید: « انفجارهای رادیویی فلش‌های بسیار قدرتمندی می‌باشند که به نظر می‌رسد توان عبور از میان غبارهای فضایی میان ستاره‌ای را داشته و از فاصله‌های بسیار دور قابل مشاهده می‌باشند. به همین دلیل امکان دارد از طریق بررسی آنها بتوانیم به طریقی جدید آغاز جهان را مطالعه کنیم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در  The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است و به صورت آنلاین در Arxiv در دسترس است.