بیگ بنگ: ابرنواختری که میلیون‌های سال قبل در همسایگی کیهانی زمین منفجر شده بود، اقیانوس‌های زمین را مملو از غبار رادیواکتیو کرد که ممکن است بر تکامل گونه‌های انسانی اولیه تاثیر گذاشته باشد.

nearest-supernova-earthبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، رسوب‌های عنصر آهن-60 که در بستر دریا ثبت شده، بنظر می‌رسد در جریان انفجار عظیم یک جفت ابرنواختر تولید شده که در حدود 325 سال نوری از زمین رخ داده‌اند. نخستین ابرنواختر بین 8.7 تا 6.5 میلیون سال قبل و دیگری در زمان نزدیکتری در 3.2 تا 1.7 میلیون سال پیش اتفاق افتاده‌اند.

ابرنواخترها رویدادهای انفجاری هستند که اطراف ستارگانی ک در معرض شرایط خاص قرار گرفته بودند، رخ می‌دهند. این رویدادهای کیهانی دو نوع هستند: نوع اول در سیستم‌های ستاره‌ای دوتایی رخ می‌دهد که در آن، ماده از یک عضو به سمت دیگری سقوط می‌کند. زمانی که این میزان به مرحله بحرانی می‌رسد، منجر به یک انفجار بزرگ می‌شود. نوع دوم ابرنواختر در ستارگان غول‌پیکر و در زمان مرگ آنها رخ می‌دهد که طی آن، این اجرام به سمت مرکز خود فروریحته و یک واکنش انفجاری را باعث می‌شوند.

تصویر رنگ کاذب از ابرنواختر ذات الکرسی A که با استفاده از تلسکوپ هابل، اسپیتزر و رصدخانه اشعه ایکس چاندرا ثبت شده است.
تصویر رنگ کاذب از ابرنواختر ذات الکرسی A که با استفاده از تلسکوپ هابل، اسپیتزر و رصدخانه اشعه ایکس چاندرا ثبت شده است.

اگر یک ابرنواختر در فاصله 30 سال نوری از زمین صورت بگیرد، می‌تواند منجر به انقراض جمعی شود. در صورت بروز این رویداد در فاصله دور از زمین، آثار آن حداقل خواهد بود. هنوز مشخص نیست که این انفجارها چه آثاری بر توسعه گونه انسان داشته‌اند. این دو رویداد که در زمان آغاز تکامل انسان بر روی زمین رخ داده‌اند، ممکن است بر این فرآیند تاثیر گذاشته باشند.

خورشید و سیارات دیگر منظومه شمسی در یک حباب از پلاسمای داغ و پراکنده قرار دارند که مدتها پیش بین 14 تا 20 ابرنواختر شکل گرفته‌اند. این تصور که آهن-60 می‌تواند شواهدی از یک ابرنواختر نزدیک ارائه کند، اولین بار در دهه 1990 ارائه شد. تولید این ایزوتوپ توسط ابرنواختر تنها پنج سال پس از انتشار این نظریه تائید شد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: space.com , sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.