بیگ بنگ: ماموریت تاریخی 12 ساله ی کاوشگر روزتا که با دنباله‌داری بنام چوریوموف دیدار کرده بود، در نهایت با برخورد به سطح این دنباله دار به پایان رسید، اما این فضاپیما پیش از برخورد، تصاویری نزدیک از این سنگ آسمانی ثبت کرد.

تصویر محلی روی سطح دنباله دار که در نهایت کاوشگر روزتا باید به آنجا برخورد می کرد.

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان مرکز کنترل این ماموریت در دارمشتات- آلمان پایان این ماموریت را در ساعت 11:19 به وقت گرینویچ با از دست رفتن سیگنال کاوشگر روزتا در اثر برخورد با دنباله‌دار، تایید کردند. این کاوشگر در آخرین مانور خود با روشن کردن موتورهای پیشرانش خود رفته رفته ارتفاعش را با سطح دنباله دار کم کرد و یک منطقه بر روی تپه‌ای کوچک را برای سقوط هدف قرار داد. این کاوشگر فضایی در دقایق آخر فعالیت خود تصاویر مشروحی را از فراز سطح این دنباله دار ارسال کرد که به داده هایی که این کاوشگر از پیش جمع آوری کرده است، اضافه می شود. به گفته ی دانشمندان این فضاپیما در حال دور شدن از خورشید بود، در نتیجه صفحه‌های خورشیدی آن نمی‌توانستند انرژی لازم برای ادامه کار فراهم کنند، به همین علت محققان برای کسب اطلاعات بیشتر این پایان را برای ماموریت روزتا در نظر گرفتند.

دنباله‌دار ۶۷پی/چوریوموف-گراسیمنکو در سال ۱۹۶۹ توسط دو اخترشناس به نام های کلیم ایوانوویچ چورویوموف و ایوانوا گراسیمنکو کشف شده بود. فضاپیمای روزتا که از جمله کاوشگرهای سازمان فضایی اروپاست، در سال ٢٠٠۴ به فضا ارسال شد که پس از ١٠ سال‌ و طی کردن نزدیک به شش میلیارد کیلومتر در ۶ آگوست ۲۰۱۴ به دنباله‌دار ۶٧ پی/چوریوموف-گراسیمنکو، رسید. طی این ماموریت یک فرودگر بنام فیله برای نخستین بار بر روی سطح دنباله‌دار ارسال شد که البته به دلیل پرتاب شدن‌های زیاد، ‌در محل نامناسب و در زیر سایه قرار گرفت و در نتیجه، دیگر مدت زیادی فعال نماند. تصاویر ِ روند نزدیک شدن فضاپیمای روزتا به دنباله دار را در زیر مشاهده کنید:

عکس دنباله دار از فاصله 18.7 کیلومتری فضاپیمای روزتا
عکس دنباله دار از فاصله 16 کیلومتری فضاپیمای روزتا