بیگ بنگ: اگر یک دنباله دار عظیم با زمین برخورد کند، آب اقیانوس ها به جوش می آید و اکسیژن موجود در هوا آتش خواهد گرفت. از بین رفتن بشریت برای ستاره شناسان ِ بیگانه ای که از سیارات دیگر کره زمین را بررسی می کنند، مانند سوسوی نور ضعیفی به نظر می رسد که علیرغم احتمال کم، باید به بررسی آن پرداخت. اگر ما بتوانیم چنین اثراتی را بر روی سایر سیارات دور افتاده تشخیص بدهیم می توانیم درباره منظومه های ستاره ای اطلاعات زیادی بدست آوریم.

1به همین منظور تیمی از اخترشناسان در کاری پژوهشی سعی دارند بفهمند که اگر چنین پدیده هایی در سیارات دور اتفاق بیفتد، ساکنان زمین آن را به چه شکلی خواهند دید. محققان برای انجام این پژوهش به بررسی دنباله دارشومیکر- لوی ۹ (Shoemaker-Levy 9) پرداختند. این دنباله دار در سال 1994 به سیاره مشتری برخورد کرده بود. براساس تحلیل های آنها، اگر شخصی در خارج از منظومه شمسی وجود داشت ممکن بود این پدیده را ماه ها پس از وقوع آن به صورت نور مرئی کوچکی می دید که از سیاره مشتری ساتع شده است. اما در طول موج مادون قرمز نزدیک، مشتری بسیار روشن تر به نظر می رسد زیرا گرد و غبار های باقی مانده از دنباله دار جلوی ابرهای ضخیمی که متان موجود در جو تشکیل می شوند را خواهد گرفت.

تصویری مادون قرمز از برخورد دنباله دارشومیکر- لوی ۹ به مشتری در سال 1994
تصویری مادون قرمز از برخورد دنباله دارشومیکر- لوی ۹ به مشتری در سال 1994

ستاره شناسان با استفاده از این دانش و هم چنین نسل بعدی تلسکوپ ها، احتمالا به زودی می توانند برخورد دنباله دارها با سیارات هم اندازه مشتری که در خارج از منظومه شمسی قرار دارند را تشخیص دهند. شایان ذکر است که تماشای برخورد یک دنباله دار با سیاره ای به اندازه زمین نیازمند تلسکوپ های قوی تری است زیرا سیاره ما نسبت به مشتری بسیار کوچک تر و کم نورتر است. جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: gizmodo

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.