بیگ بنگ: مطالعه ای در مورد امواج صوتی ایجاد شده توسط ستاره لرزه ها، که موجب می شود ستاره ها مانند یک زنگ به لرزه در آیند، بینش بی سابقه ای را در مورد شرایط موجود در ابرهای گازی پراکنده، جایی که در آن ستارگان حدود 8 میلیارد سال پیش متولد شدند را فراهم کرده است.

به گزارش بیگ بنگ، ستاره شناسان از رویکرد اخترلرزه شناسی به منظور جهت گیری زاویه چرخش 48 ستاره در کهکشان راه شیری، استفاده کردند. به گفته ی یکی از اعضاء گروه تحقیقاتی دکتر “دنیس استیو” نتایج به دست آمده بسیار غیر منتظره بوده است. آنها دریافتند که چرخش بسیاری از ستارگان در یک تراز قرار گرفته است.

به گفته دکتر استیو:« در گذشته تصور می شد که این غبارهای عظیم می تواند انرژی چرخشی ابرها را که موجب تولد ستاره ها می شود را به هم بزند و مانع از این هم ترازی شود. همانگونه که زلزله شناسان از زمین لرزه ها برای شناخت درون سیاره ما استفاده می‌کنند، ما هم با استفاده از این ستاره لرزه ها به درک درون ستارگان پی می بریم. طبق آخرین تحقیقات، این رویکرد بینش ما را نسبت به فرآیندهایی که میلیاردها سال پیش در زمان آغاز جهان رخ داده است، گسترش می دهد.»

این مطالعه به سرپرستی دکتر انریکو کوزارو، که در رصدخانه اخترفیزیک کاتانیا در سیسیل فعالیت می کند، انجام شده است. ستارگان با فروپاشی ابرهای عظیم گاز و گرد و غبار و طی یک فرآیند بسیار قوی متولد می شوند، که منجر به ایجاد خوشه های ستاره ای حاوی هزاران ستاره  می شود.

مطالعه مستقیم این ستارگان تازه متولد شده بسیار دشوار است، به این خاطر که گاز و گرد و غبار در مشاهدات نجومی تداخل ایجاد می‌کند. برای رفع این مشکل، اخترشناسان 48 ستاره غول سرخ از دو خوشه ستاره ای مسن را مورد مطالعه قرار دادند – که یکی از این خوشه ها بیش از 2 میلیارد سال پیش و دیگری بیش از 8 میلیارد سال پیش شکل گرفته است. تجزیه و تحلیل این ستارگان شامل چهار سال مشاهده در رصدخانه فضایی کپلر ناسا است. دکتر استیو اعلام کرد که فایده مطالعه خوشه های ستاره ای مسن آن است که گرد و غبار و گاز تداخلی در آن از بین رفته است و هنوز هم ستاره ها نشانه های شرایط اولیه تولد را در خود حفظ کرده اند.

وی افزود: « یافته های ما نشان می دهد که 70 درصد از ستاره های یک خوشه کاملاً هم تراز هستند، و آن طور که انتظار می رفت به صورت تصادفی جهت گیری نشده اند، حرکت زاویه ای گاز و غبار ابر به شکل کارآمدی در تشکیل ستاره های جدید مؤثر هستند. این قابل توجه است که اثر شرایط اولیۀ تولد ستاره ای هنوز هم بعد از گذشت میلیاردها سال، با مطالعه نوسانات کوچک در ستاره هایی که در فاصلۀ بسیار دوری از ما واقع شده اند، قابل بررسی است.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Astronomy منتشر شده است.

ترجمه: فرناز کریمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.