بیگ بنگ: سال گذشته گروهی از علاقمندان به فضا متوجه موضوع عجیبی در یک سیستم ستاره ای شدند و سپس تحقیقات گسترده ای توسط چندین تلسکوپ از جمله تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوب اروپا در این خصوص انجام شد که رفتار منحصربفردی را از این ستارگان نشان داد.

ar-scorpii-exotic-binary-star-1به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، رصدهای جدید این سیستم موسوم به AR Scorpii نشان داده که این پدیده بسیار چشمگیرتر از تصورات قبلی است. آنها دریافتند که این سیستم که در فاصله 380 سال نوری از زمین واقع شده، شامل یک جفت ستاره است که دور هم می‌گردند. این دو ستاره بسیار با هم تفاوت دارند و یکی از آنها یک ستاره کوتوله سرخ با جرم یک سوم خورشید بوده، در حالیکه دومی یک ستاره کوتوله سفید به اندازه زمین است اما 200 برابر جرم بیشتری دارد.

مشاهدات همچنین نشان داد که AR Scorpii یک سیستم دوتایی عادی نبوده، بلکه رفتار عجیبی را به نمایش گذاشته است. به نظر می‌رسد کوتوله سفید با سرعت بسیار بالایی گردش کرده و در نتیجه الکترون‌ها را با سرعت نزدیک سرعت نور شتاب می‌بخشد. محققان این فرآیند تابش ناشی از ذرات پرانرژی پرسرعت را به یک فانوس دریایی کیهانی تشبیه کرده‌اند که نور آن به سطح ستاره کوتوله سرخ برخورد می‌کند. این پالس‌های شدید که شامل تابش در فرکانس رادیویی است، باعث درخشش چشمگیر و کم نور شدن آن در هر 1.97 دقیقه یکبار شده است.

دانلود ویدئو

اگرچه چرخش پرسرعت این کوتوله سفید به توضیح طیف گسترده فرکانس‌های تابشی آن می‌پرازد، اما منبع اصلی الکترون‌ها هنوز پنهان باقی مانده است و محققان هنوز نمی‌دانند این ذرات از کوتوله سفید نشات گرفته‌اند یا منبع آنها ستاره سردتر کوتوله سرخ است. سیستم AR Scorpii اولین بار اوایل دهه 1970 بررسی شد. در آن مرحله، ستاره‌شناسان به این سیستم دوردست نگاه کرده و با بررسی نوسانات آن از جنبه درخشش به این نتیجه رسیدند که احتمالا این یک ستاره با ویژگی‌های داخلی است که باعث درخشش و کم‌نور شدن منظوم آن می‌شوند.

در ماه مه 2015 یک گروه از ستاره‌شنان آماتور انگلیسی، آلمانی و بلژیکی یک بار دیگر به این سیستم نگاه کرده و متوجه رفتار عجیب آن شدند. بررسی‌های بیشتر نشان داد که پدیده در حقیقت متشکل از دو ستاره است. جزئیات کامل این تحقیق در مجله نیچر منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: gizmag.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه