بیگ بنگ: منجمان با استفاده از تلسکوپ رادیویی «آرایه کیلومتر مربع استرالیایی پت‌فایندر»(ASKAP) توانستند  بهترین تصویر رادیویی از نزدیک ترین کهکشان کوتوله به ما که ابر ماژلانی کوچک نام دارد را به ما بدهد که این تصویر می تواند اطلاعات بسیاری راجع به چگونگی شکل گیری این کهکشان و تغییر و تحولات آن به ما بدهد.

به گزارش بیگ بنگ، ابر ماژلانی کوچک، کهکشان کوتوله که همانند یک ماهوارۀ کوچک در نزدیکی کهکشان راه شیری می باشد در حدود 210 هزار سال نوری از ما فاصله دارد که در صورت فلکی توکان در آسمان نیمکره‌جنوبی قرار دارد. این کهکشان ساختار پیچیده‌ای دارد که دلیل آن هم نیروی گرانش از طرف کهکشان راه شیری و همچنین ابر ماژلانی بزرگ به آن می باشد.

نوامی مک کلور، استاد محقق دانشگاه ملی نجوم و اخترفیزیک استرالیا در این باره می گوید: «تصویر جدید گرفته شده توسط تلسکوپ ASKAP نشان دهندۀ گازهای زیادی در اطراف مرکز ابر ماژلانی کوچک می باشد که حاکی از آن است که  این کهکشان کوتوله در گذشته بسیار فعال بوده است.» آنچه در تصاویر دیده می شود حدود 3 برابر کوچک‌تر از تصاویر گذشته هستند و این موجب می شود که بتوانیم محیط اطراف کهکشان را نیز ببینیم.

دکتر فیلیپ ادواردز، سخنگوی CSIRO می گوید:«این تصویر بسیار عالی، قدرت تصویر برداری این تلسکوپ نیز نشان می دهد که قادر است با کیفیت هرچه تمام‌تر از اعماق آسمان عکسبرداری کند مخصوصا در زمان‌های بخصوصی که کهکشان قابل رویت و عکسبرداری است.» تصویر جدید رادیویی گرفته شده از “ابر ماژلانی کوچک” مبنای اصلی بسیاری از نظریات مربوط به تحولات کهکشانی بود.

پروفسور مک کلور گریفیتس: «آشفتگی‌های موجود در این کهکشان کوتوله بخاطر نیروی گرانشی وارده از طرف کهکشان‌های بزرگ می باشد و همچنین انفجارهای ابرنواختری ستارگان ِ کهکشان، موجب پخش شدن گازهایشان به بیرون از کهکشان می شود به همین علت نمای ظاهری جالبی ندارد.» در کل، ابرهای ماژلانی بخاطر شکل آشفته‌ای که دارند مشهور هستند و همچنین مقداری از گازها که به صورت مشترک مابین این ابرها هستند و گاز هیدروژن  بسیار زیادی که همانند دنباله‌دارها همراه آنها حرکت می کند.

براساس گفته‌های پروفسور مک کلور گریفیتس و همکارانش، تصویر رادیویی گرفته شده به همان اندازه که تصاویر مادون قرمز گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر و تلسکوپ هرشل به ما اطلاعات می دهد فقط با این تفاوت که صورت دیگری از کهکشان را به ما نشان خواهند داد؛ که همان گاز هیدروژن می باشد. هیدروژن عنصر بنیادین و اصلی همه کهکشان‌ها می باشد و گستردگی کهکشان را به ما نشان می دهد چرا که بسیاری از ما تصور بر این داریم که کهکشان تنها ستاره و غبار است.

ترجمه: امیرعلی توجه/ سایت علمی بیگ بنگ