بیگ بنگ: کاخ سفید آمریکا برای سال مالی ۲۰۲۵، مبلغ ۲۵.۴ میلیارد دلار را به ناسا اختصاص داده است. به نظر می‌رسد که ناسا در سال آینده، افزایش زیادی را در بودجه نخواهد داشت.

nncgktxapn

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، کاخ سفید در درخواست بودجه فدرال آمریکا برای سال مالی ۲۰۲۵ که روز ۱۱ مارس منتشر شد، ۲۵.۴ میلیارد دلار را به ناسا اختصاص داد. این یک افزایش دو درصدی نسبت به ۲۴.۹ میلیارد دلاری است که آژانس برای سال مالی ۲۰۲۴ دریافت می‌کند و کنگره آمریکا آن را در روز هشتم مارس تصویب کرد.

این مبلغ تصویب‌شده، یک کاهش قابل توجه نسبت به ۲۷.۲ میلیارد دلاری است که برای سال مالی جاری درخواست شده بود. بنابراین، مطمئنا هیچ تضمینی وجود ندارد که ناسا همه ۲۵.۴ میلیارد دلار درخواست‌شده برای سال مالی ۲۰۲۵ را که از اول اکتبر سال جاری آغاز می‌شود، دریافت کند.

در بودجه پیشنهادی سال ۲۰۲۵، مبلغ ۷.۶ میلیارد دلار به برنامه «آرتمیس» ناسا اختصاص داده شده که هدف آن، حضور انسان روی ماه و اطراف آن تا پایان دهه ۲۰۲۰ است. مقامات ناسا گفتند: «این سطح بودجه، آژانس را در مسیر پرتاب فضانوردان به دور ماه در سپتامبر ۲۰۲۵ طی مأموریت آرتمیس ۲ نگه می‌دارد. سپس یک سال بعد با ماموریت آرتمیس ۳، ناسا انسان را در نزدیکی قطب جنوب ماه قرار می‌دهد.»

این بودجه از تلاش‌های سرنشین‌دار پرواز فضایی نزدیک‌تر به زمین نیز پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، ۱۰۹ میلیون دلار را به توسعه یک وسیله نقلیه اختصاص خواهد داد که در سال ۲۰۳۰ یا پس از آن با مشارکت صنعت خصوصی، به خروج ایمن از «ایستگاه فضایی بین‌المللی» کمک خواهد کرد. درخواست برای تأمین بودجه به منظور توسعه یک یا چند جانشین خصوصی ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار پایین زمین نیز ادامه دارد.

«مارگارت وو شاوس» مدیر مالی ناسا طی یک تماس با خبرنگاران، گفت: «این درخواست به طور ویژه شامل ۱۷۰ میلیون دلار برای سه مشارکت تجاری فاز یک در مدار پایین زمین است که همگی آنها در مراحل اولیه بلوغ طراحی هستند.»

این بودجه در صورت تصویب شدن، ۲.۷۳ میلیارد دلار را نیز برای اکتشاف سیاره‌های رباتیک فراهم خواهد کرد و به ناسا امکان خواهد داد تا به توسعه مأموریت‌های جدید مانند «دراگون‌فلای» بپردازد. دراگون‌فلای، یک روتورکرافت است که به اکتشاف در قمر بزرگ سیاره زحل موسوم به «تیتان» ادامه خواهد داد تا احتمال میزبانی حیات را در آن بررسی کند.

بخشی از بودجه درخواستی ۲.۷۳ میلیارد دلاری، به پروژه «آوردن نمونه مریخ» اختصاص خواهد یافت. آوردن نمونه مریخ، یک پروژه بلندپروازانه است که ناسا به همراه «آژانس فضایی اروپا» روی آن کار می‌کند. هدف از پروژه آوردن نمونه مریخ این است که نمونه‌های جمع‌آوری‌شده توسط مریخ‌نورد «استقامت ناسا را در دهه ۲۰۳۰ به زمین بیاورد.

بر اساس گزارش «اداره بازرسی کل» ناسا، پروژه آوردن نمونه مریخ یک الویت بزرگ برای ناسا و جامعه اکتشافات فضایی به شمار می‌رود که متحمل افزایش هزینه، مشکلات برنامه‌ریزی و سایر مشکلات شده است. بنابراین، ناسا پیش از تعیین بودجه پروژه آوردن نمونه مریخ برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، منتظر اطلاعات بیشتر است. این اطلاعات توسط یک کمیته بررسی مستقل ارائه خواهند شد که انتظار می‌رود گزارش خود را در پایان ماه مارس منتشر کند. مقامات آژانس گفتند: ناسا باید به زودی در مورد بودجه برنامه‌ریزی‌شده پروژه آوردن نمونه مریخ شفاف‌سازی کند.

«نیکولا فاکس» معاون «اداره ماموریت علمی» ناسا، گفت: «ما مشتاقانه منتظر دریافت نتایج از گروه بازبینی مستقل هستیم و سپس باید چند انتخاب بسیار سخت داشته باشیم. انتخاب برای ما سخت خواهد بود، اما با ما همراه باشید تا در ماه آوریل به شما پاسخ دهیم.»

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.