یک گروه بین المللی از دانشمندان سامانه ی دوتایی شگفت انگیزی کشف کرده اند که از یک ستاره ی نوترونی کوچک تشکیل شده ولی سنگین تر از معمول که با سرعت ۲۵ دور در ثانیه به گرد محور خود و هر ۲.۵ ساعت یک بار هم به گرد یک کوتوله‌ی سفید می چرخد.

سیستم تپ اختری مورد بررسی که حدود ۷۰۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد، به دلیل ویژگی های منحصربفرد هر ستاره و نزدیک بودن آنها به یکدیگر کاملا استثنایی است.

این تپ اختر PSRJ0384+0432 نام دارد، جرم آن دو برابر جرم خورشید است ولی تنها ۲۰ کیلومتر قطر دارد. نیروی گرانش سطح آن بیش از ۳۰۰ میلیارد برابر گرانش سطح زمین است، تغییر مدار و امواج گرانشی انرژی‌ای را آزاد می‌کنند که به ما می‌رسد. با اندازه‌گیری دقیق زمان رسیدن امواج رادیویی در طولانی مدت، دانشمندان می‌توانند سرعت تغییر در مدار و مقدار امواج گرانشی منتشرشده را به دست بیاورند.

در اطراف این تپ اختر، یک ستاره کوتوله سبکتر با مدار دو و نیم ساعته گردش می کند که مدار نامعمول و بسیار کوتاهی در میان مجموعه های دو ستاره ای محسوب می شود.
eso1319a
به گفته ستاره شناسان، رصد این ستارگان یک تغییر چشمگیر را در دوره مداری این جفت برای هشت میلیونیوم ثانیه در هر سال شناسایی کرده است. با توجه به جرم های تپ اختر و کوتوله سفید، بنظر می رسد آنچه اینشتین در نظریه خود پیش بینی کرده باید اتفاق بیفتد.

بر اساس نظریه ی نسبیت عام انیشتین که گرانش را نتیجه ی انحنای فضازمان در اثر وجود ماده و انرژی می داند، از نخستین باری که حدود یک سده پیش مطرح شد تاکنون از همه ی آزمون ها سربلند بیرون آمده بود.
دانشمندان مشاهداتشان از کوتوله سفید و تپ اختر را با زمان بندی دقیق با هم ترکیب کردند و متوجه شدند سیستم دوتایی نزدیک به هم، امواج گرانشی گسیل می کند و در نتیجه فرآیند، این ستارگان انرژی از دست داده، به یکدیگر نزدیکتر می شوند و همانطور که اینشتین پیش بینی کرده، دوره مداری کوتاهتر می شود.

این مشاهدات یک بار دیگر نظریه نسبیت اینشتین را تایید کرد و اینشتین باز هم سربلند شد.

Read More : http://www.eso.org/public/news/eso1319/#1
http://www.spacedaily.com/reports/Einstein_was_right_So_far_999.html

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. یعنی جاذبه یک نیروی مستقل نیست؟
    هسته ایه بزرگ هسته ای کوچک و الکترو مغناطیس و جاذه که از این دسته بندی جدا شد؟