بیگ بنگ: دیروز ۲۱ آگوست ۲۰۱۷ خورشید برای مدتی کوتاه تاریک شد، و البته تنها ساکنان آمریکا قادر به دیدن این پدیده نجومی بودند. خورشید گرفتگی اندکی بعد از ساعت 9 صبح به وقت محلی اورگن در این ایالت شروع شد و ساعت 10:20 دقیقه صبح به وقت این ایالت، تمامی خورشید به جز تاج خورشیدی هاله‌مانند آن، کاملا تیره شد و تمامی این ناحیه در تاریکی فرو رفت.

آیا آسمان به اندازه ای صاف می شود که بتوان خورشید گرفتگی را نظاره کرد؟ این سوال بسیاری از کسانی بود که سعی کردند این رویداد را ببینند. مسیر تاریکی کامل در سراسر ایالات متحده آمریکا بود، از یک ساحل تا ساحل دیگر، از اورگن تا کارولینای جنوبی، اما کسوف جزئی فقط بر فراز آمریکای شمالی رخ داد. در طی 90 دقیقه بعد، خورشید گرفتگی کامل از 14 ایالت مختلف امریکا عبور کرد و در کارولینای جنوبی به پایان رسید؛ 36 ایالت دیگر نیز خورشید گرفتگی نسبی را مشاهده کردند که در آن، ماه فقط بخشی از خورشید را می‌پوشاند.

در یکی از تصاویر شکار شده از این رویداد نجومی، عکسی از ایستگاه فضایی ثبت شده که مناطقی را نشان می دهد که بر اثر خورشید گرفتگی روی زمین تاریک شده است، در حالی که در تصویر دیگر، یک هواپیما مشاهده می‌شود که تاج خورشیدی آن را درخشان کرده است. میلیون‌ها نفر امریکایی نظاره‌گر این منظره بودند و کارشناسان به مردم هشدار داده بودند که عینک‌های مخصوص به چشم داشته باشند.

در طول این کسوف کامل، رصدکنندگان این شانس را داشتند که جو خارجی درخشان خورشید که به “CORONA” (هاله) معروف است و به دلیل وجود میدان مغناطیسی فعال در خورشید پدید آمده را ببینند. فواره‌ها و جریان‌های در حال وقوع در خورشید، در هاله خورشید نمایان می‌شوند چرا که ماه بسیاری از نورهایی که از سطح خورشید ساطع می‌شود، می‌بلعد.

خورشیدگرفتگی یا کسوف وقتی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه از دید قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه روی قسمتی از قرص خورشید را بپوشاند. این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که زمین و ماه و خورشید به ترتیب در یک خط راست یا تقریبا در یک خط راست قرار بگیرند و این شرایط تنها در زمان مقارنه یا محاق ماه ممکن است برقرار شود. گرفتگی کلی خورشید، یکی از منظره‌های بسیار زیبای طبیعت است.

کسوف کامل نیز هنگامی رخ می‌دهد که اندازه ظاهری ماه از سطح زمین اندکی بزرگتر از اندازه ظاهری خورشید دیده شود. در این وضعیت، در مکان‌هایی از کره زمین که به خط و اصل مرکز خورشید و مرکز ماه خیلی نزدیک هستند، تمام سطح خورشید توسط روی تاریک ماه پوشانده می‌شود. در خورشیدگرفتگی کامل (کسوف کامل) زمین، ماه و خورشید در یک راستا قرار می‌گیرند، در این حالت کل قرص خورشید در پشت ماه پنهان می‌شود. سایه ماه فقط چند کیلومتر از سطح زمین را در بر می‌گیرد و به موازات حرکت ماه در مدار خود، یک مسیر طولانی منحنی شکل را روی زمین می‌پیماید. تنها کسانی می‌توانند گرفتگی خورشید را ببینند که در جایی از این مسیر باریک و طولانی واقع باشند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با درود
    آیا امکان مشاهده سایه ماه از فضا امکانپذیر میباشد ؟؟؟؟
    و آیا عکسهایی که سایه ماه بر روی زمین را از فضا نشان بدهند موجود است یا نه ؟؟؟؟

    1. بله این تصاویر توسط ماهواره های دور زمین گرفته شده اند وهم اکنون تو ارشیو image اینترنت میباشد