بیگ بنگ: جهش‌های بزرگ کاوشگر فیلای حین فرود بر روی دنباله‌دار در هفته گذشته توسط فضاپیمای روزتا در مجموعه‌ای از تصاویر شکار شدند.

تصاویری از چگونگی فرود چالش‌برانگیز و عجیب کاوشگر فیلای بر سطح دنباله‌دار

به گزارش ایسنا، این فرودگر روز چهارشنبه گذشته (21 آبان) از فضاپیمای روزتا متعلق به آژانس فضایی اروپا جدا شد و بر سطح دنباله‌دار فرود آمد. این نخستین فرود نرم یک سامانه فضایی بر روی یک دنباله‌دار در طول تاریخ لقب گرفته است. با این حال حین فرود، چنگال‌های فرودگر آن طور که برنامه‌ریزی شده بودند، عمل نکردند و این سامانه پیش از فرود نهایی دو جهش بزرگ را بر روی سطح دنباله‌دار تجربه کرد.

تصاویری که به تازگی توسط روزتا مخابره شده‌اند، چگونگی فرودآمدن فرودگر به سمت دنباله‌دار و وضعیت این سامانه 100 کیلوگرمی حین انجام این جهش‌ها تا تماس آن با سطح دنباله‌دار را نشان می‌دهند. این کاوشگر حدود 57 ساعت بر روی سطح دنباله‌دار و پیش از تمام‌شدن باتری‌هایش فعالیت کرد و انتظار می‌رود طی ماه‌های آینده و با استفاده از باتری‌هایی که توسط پنل‌های خورشیدی شارژ می‌شوند، دوباره فعالیتش را از سر بگیرد. دانشمندان امیدوارند با نزدیک‌تر‌شدن دنباله‌دار به خورشید ارتباطشان با فرودگر از نو برقرار شود.

در این تصویر متحرک نخستین جهش کاوشگر فیلای بر سطح دنباله‌دار را در حین فرود دشوارش مشاهده می کنید.

آژانس فضایی اروپا اعلام کرده نخستین داده‌های فرودگر نشان می‌دهد سطح دنباله‌دار بسیار سخت‌تر از آن است که محققان انتظار داشتند. این مینی‌آزمایشگاه با استفاده از ابزارهایش جو دنباله‌دار را بو کشید و سطح آن را حفاری و بررسی کرد. تیم «آزمایش نظارت صوتی و لرزه‌ای الکتریکی سطح دنباله‌دار» تایید کرد که جرم کیهانی 67P/ Churyumov-Gerasimenko آن طور که تصور می‌شد نرم نیست. سیستم «نمونه‌گیری، حفاری و توزیع» (SD2) فرودگر نیز برای ارائه نمونه‌های خاک به ابزار دیگر طراحی شده است.

نخستین عکس 360 از سطح دنباله دار که کاوشگر فیلای به ثبت رساند.

ابزارهای آزمایشگاهی دیگر نشان داده‌اند فعالیت دنباله‌دار در محل فرود پایین است و آن‌ها وجود مقادیر بزرگ یخ آب را در زیر فرودگر گزارش کردند. اکنون، دانشمندان باید داده‌های دریافتی را تحلیل کنند. بالارفتن مقدار نور خورشید در آینده شاید علاوه بر شارژ فرودگر دنباله‌دار را گرم کند و منجر به آزادشدن جت‌های گازی شود که می‌توانند فرودگر را از جایگاه کنونی‌اش بلند کنند. گرانش دنباله‌دار 67P حدود 100 هزار برابر کمتر از گرانش زمین است و این موضوع وزن نسبی فرودگر را به اندازه قطعه‌ای کاغذ کرده است.

تصویر فضاپیمای روزتا از مشخصه‌های پلاسمای دنباله‌دار چریوموف

دانشمندان اعلام کردند تابستان سال آینده میلادی احتمال دارد بالارفتن دمای دنباله‌دار امکان شارژ دوباره باتری فرودگر را بدهد. با این حال، مدارگرد روزتا به پروازهایش بر فراز دنباله‌دار برای دریافت‌کردن هر نوع سیگنالی از فرودگر هنگام بیدارباش آن از خواب زمستانی ادامه خواهد داد. مجموعه‌ای از تصاویر ارسالی توسط روزتا نخستین تماس فرودگر با دنباله‌دار در محل فرود ملقب به Agilkia را نشان می‌دهند. چهار تصویر اول، لحظاتی را نشان می‌دهند که منجر به نخستین فرود آن بر روی سطح شد و تصویر نهایی در بالای سمت راست تصویر جهت فرودگر را پس از نخستین تماسش نشان می‌دهند.

منابع بیشتر: universetoday , blogs.esa , ESA