بیگ بنگ: تلاش برای یافتن آنچه که «هوش فرا زمینی» نامیده می شود همواره ادامه داشته و حالا باید گفت وارد عصر تازه ای در این زمینه شده است. این بار دانشمندان برای کشف نشانه هایی از تمدن هوشمند بیگانه حدود 20 هزار ستاره ی کوتوله سرخ ستاره های کوچکتر و کم نورتر از خورشید را تحت نظر قرار گرفتند.

owens2وقتی صحبت از تلاش دانشمندان برای یافتن نشانی احتمالی از هوش فرازمینی می شود بی تردید بلافاصله به یاد پروژه ستی(SETI) می افتیم. انستیتو «جستجو برای هوش فرازمینی» در کالیفرنیا واقع شده و تقریبا می توان گفت امید اصلی زمینی ها برای یافتن ردی هیجان انگیز از هوش فرازمینی در گوشه ای از عالم بیکران محسوب می شود.

این جستجو وارد مرحله ای متفاوت شده که طی آن دانشمندان هزاران سیستم ستاره ای را مورد کنکاش قرار می دهند. دانشمندان ِ ستی پروژه دو سالانه ای را آغاز کرده اند که در آن تلاش می شود نشانه هایی از وجود تمدنهای بیگانه در اطراف حدود 20 هزار ستاره ی کوتوله سرخ کشف شود. اما کوتوله های سرخ حقیقتا چه نوع اجرامی هستند؟ به عقیده اخترشناسان، این دسته از اجرام کیهانی چیزی جز ستارگانی نیستند که تصور می شود در مقایسه با خورشید ابعادی کوچکتر دارند.

dnews-files-2016-03-red-dwarf-670x440-160331-jpgحالا این دسته از ستارگان مورد هدف دانشمندان جستجوگر در انستیتوی ستی قرار گرفته اند. کوتوله های سرخ را باید به عنوان شناخته شده ترین ستارگان در کهکشان راه شیری به حساب آورد زیرا 75 درصد جمعیت ستارگان این کهکشان نام آشنا را شامل می شوند. از آن گذشته فعل و انفعالات سوختی این دسته از ستارگان به آرامی انجام می گیرد که نتیجه آن طول عمر قابل توجه این نوع اجرام کیهانی است. این بار نوبت به کوتوله های سرخ فرا رسیده که شاید دانشمندان بتوانند ردی احتمالی از هوش فرازمینی در آنها بیابند.

دانشمندان تخمین می زنند که کوتوله های سرخ کهکشان راه شیری به طور متوسط میلیاردها سال پیرتر از خورشیدی هستند. «ست شوستاک» از اخترشناسان انستیتو ستی می گوید: این یک مثال بارز است که در آن باید گفت نمونه مسن تر، بهتر است. سیستم های ستاره ای که سن و سال بیشتری دارند قطعا زمان بیشتری نیز برای تولید آنچه که هوش فرازمینی گفته می شود داشته اند.

به رغم چنین ویژگیهایی اما آنهایی که در ستی برنامه های اکتشافی هیجان انگیزی را دنبال می کنند تاکنون بر روی ستارگانی که عمدتا به خورشید شبیه هستند متمرکز بوده اند، به این امید که نشانی امیدوار کننده از هوش فرا زمینی کشف کنند. دانشمندان چندین دلیل برای این نگرش داشته اند. یکی از مهمترین آنها به حیات ما در زمین مربوط می شود که در چنین سیستم های ستاره ای قرار گرفته ایم؛ اما حالا نوبت به دسته دیگری از ستارگان رسیده اند.

تصویری از آرایه تلسکوپی آلن

دانشمندان انستیتو ستی با استفاده از آرایه تلسکوپی آلن به سراغ اهداف جدیدی رفته اند تا شاید این بار بتوانند به سرنخ هایی دست یابند. این سیستم تلسکوپی شامل 42 دیش رادیویی است که در شمال کالیفرنیا واقع شده و طی مدت دو سال حدود 20 هزار کوتوله سفید را زیر نظر قرار می دهد. این تعداد از مجموعه 70 هزارتایی ستارگان کوتوله سرخ برگزیده شده اند که تصور می شود بیشترین شانس را برای یافتن نشانی از هوش فرازمینی داشته باشند. البته در این مسیر ستی تنها نخواهد بود زیرا قرار است یافته های مربوط به ماهواره ستی متعلق به ناسا نیز به کار گرفته شود. این ماهواره با نام (TESS) قرار است سال آینده به فضا پرتاب شود و به دانشمندان در یافتن سیارات دوردست با قابلیت حیات کمک می کند.

مترجم : مهدی پیرگزی/سیناپرس