بیگ بنگ: آژانس فضایی ناسا در ماه جاری با انتشار بیانیه­ای اعلام کرد تلسکوپ جیمز وب که بزودی پرتاب خواهد شد، قرار است چشمان قدرتمند خود را به دو نامزد حیات بیگانه در منظومه شمسی بدوزد: قمرهای یخی انسلادوس و اروپا.

به گزارش بیگ بنگ، تصور می­ شود اروپا(قمر مشتری) و انسلادوس(قمر زحل) حاوی اقیانوس­ های آب در زیر لایه­ های ضخیم یخی خود باشند. همچنین هر دو قمر شواهدی از پرتاب مقادیر بسیاری مایع از شکاف های یخ­ سطح خود ارائه داده­ اند. به گفته دانشمندان احتمالا این پرتاب مایع به دلیل وجود آبفشان­ هایی در سطح آنها است که می­ تواند باعث به وجود آمدن منابع گرمایی و مواد مغذی و در نتیجه شرایط حیات در آنها بشود.

هایدی همل معاون اجرایی انجمن دانشگاهی تحقیقات اخترشناسی(AURA)، که سرپرست طرح استفاده از تلسکوپ جیمز وب برای بررسی اجرام منظومه­ شمسی است، در این باره گفت ما به این دلیل این دو قمر را انتخاب کردیم که آنها نشانه­ های شیمیایی از اهداف اخترزیستی ما دارند.» تلسکوپ فضایی جیمز وب که به اختصار وب خوانده می­ شود، نور مادون قرمز را دریافت می­ کند و می­ تواند در شناسایی اجرامی به ما کمک کند که گرما دارند، اما نه آنقدر که باعث گسیل نور شوند(برای مثال انسان، که برای تشخیص آن در شب از تجهیزات مادون قرمز استفاده می­ شود). محققان امیدوارند جیمز وب بتواند در شناسایی مناطقی به آنها کمک کند که فعالیت­ های داخلی نظیر فوران آبفشان در این اقمار صورت می­ گیرد.

ترک های سطح قمر اروپا

جزئیات آبفشان های قمر انسلادوس توسط کاوشگر کاسینی مورد بررسی قرار گرفت. این فضاپیما صدها دهانه و حتی جریان آبفشانی را رصد کرده و از ترکیبات آن نمونه ­برداری کرد. آبفشان های قمر اروپا نیز توسط تلسکوپ هابل رصد شد اما محققان اطلاعات بسیار کمتری از این آبفشان ها نسبت به آبفشان های قمر انسلادوس دارند. “ژرونیمو ویلانوا” دانشمند و سرپرست پروژه­ مشاهدات جیمز وب از اقمار اروپا و انسلادوس، در بیانیه­ ای گفت: «آیا این دهانه ­ها از یخ تشکیل شده­ اند؟ آیا بخار آب آزاد می­ شود؟ دمای مناطق فعال و آب پرتاب­ شده چقدر است؟ مشاهدات تلسکوپ جیمز وب به ما کمک خواهد کرد که این سوالات را با دقت و ظرافتی بی­ نظیر پاسخ دهیم.»

مشاهدات جیمز وب راه را برای ماموریت کلیپر اروپا، ماموریتی به ارزش 2 میلیارد دلار به دور قمر یخی، باز خواهد کرد. کلیپر اروپا که قرار است در دهه­ 2020 میلادی به فضا پرتاب شود، به دنبال نشانه­ هایی از حیات بر روی قمر اروپا باشد. بر اساس بیانیه­ منتشر شده، مشاهدات تلسکوپ وب نیز می­ تواند نقاط مهم برای تحقیقات کلیپر را مشخص کند.

آبفشان های قمر انسلادوس که کاوشگر کاسینی ثبت کرده است

بر اساس این بیانیه، انسلادوس 10 برابر کوچکتر از اروپا دیده می­ شود بنابراین دانشمندان نمی توانند تصاویری با وضوح بالا از سطح انسلادوس ثبت کنند. با این وجود جیمز وب قادر خواهد بود که ترکیبات مولکولی آبفشان های انسلادوس را مورد بررسی قرار دهد. اما ممکن است در طول مشاهدات، دهانه در حال فوران مشاهده نشود. دانشمندان اطلاع دقیقی از زمان فوران این آبفشان ها ندارند و ممکن است زمانی که برای مشاهدۀ آنها توسط تلسکوپ جیمز وب در اختیار داریم کافی نباشد. تلسکوپ جیمز وب می­ تواند مواد آلی نظیر کربن که از ملزومات تشکیل حیات است را در دهانه ها شناسایی کند. اما “ویلانوا” هشدار داد که این تلسکوپ توان کافی برای شناسایی ترکیبات حیاتی موجود در دهانه ها را ندارد.

تلسکوپ جیمز وب قرار است در سال 2018 میلادی به فضا پرتاب شود و در نقطه لاگرانژی L2 به دور خورشید، گردش کند که چیزی حدود 1.7 میلیون کیلومتر دورتر از مدار گردش زمین به دور خورشید می­ باشد. این تلسکوپ قرار است تصاویری با وضوح بالا از جهان های بسیار دور و بسیار نزدیک ثبت کند. دانشمندان از قبل شروع به ارائه­ نظریاتی کردند که چه اجرامی باید توسط جیمز وب مورد بررسی قرار بگیرد و در این میان، دو قمر انسلادوس و اروپا بطور حتم مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه