بیگ بنگ: دانشمندان ناسا روز ۱۹ ژوئن از کشف ۲۱۹ جرم جدید فراتر از سامانه خورشیدی خبر دادند و اعلام کردند این اجرام قطعا سیاره هستند که ۱۰ مورد از آنها سیاره‌هایی سنگی و هم‌اندازه زمین تشخیص داده شده‌اند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، اين اطلاعات از سوي ماموريت شكار سياره كپلر به زمين ارسال شده‌ است. كپلر از سال 2009 تا مي 2013 نظارت بر 145 هزار ستاره شبه خورشيدي را در بخشي كوچك از صورت فلكي سيگنوس آغاز كرد. بيشتر ستاره‌ها در ميدان ديد كپلر در فاصله چند‌ین هزار سال نوري قرار داشته‌اند،‌از اين رو احتمال اينكه انسان بتواند به اين سياره‌ها سفر كند تقريبا غيرممكن است،‌ با اين همه اطلاعات جديد نشان مي‌دهد سياره‌هاي شبه‌زميني در جهان به وفور يافت مي‌شوند و برهمين اساس دانشمندان مي‌توانند احتمال يافتن حيات فرازميني را مورد بررسي قرار دهند.

با كشف اين 10 سياره جديد شبه زميني تعداد سياره‌اي شبه زميني كشف شده توسط كپلر را به 49 مي‌رساند و درصورتي كه هريك از اين سياره‌ها از اتمسفري پايدار برخوردار باشد، احتمال وجود حيات در آن افزايش پيدا مي‌كند. تاكنون تنها مشخص شده اين سياره‌ها ابعادي برابر زمين دارند و در منطقه قابل سكونت مدار سياره‌خود در حركتند، جايي كه آب مي‌تواند در حالت مايع باشد.

اما اين ويژگي به معني آن نيست كه سياره‌ها كاملا قابل سكونت هستند، زيرا شرايط تكتونيكي سياره و قفل‌شدگي گرانشي آنها نيز مي‌تواند بر وجود حيات در سياره‌ها تاثيرگذار باشد. با اين‌همه دانشمندان باور دارند سياره‌هاي شبه زميني زيادي در جهان در انتظار كشف شدن هستند. كپلر تاكنون 4034 سياره كشف كرده‌ است كه 2335 مورد از آنها به عنوان سياره فرازميني تاييد شده‌اند و اين تنها 0.25 درصد از كل آسمان شب است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com