بیگ بنگ: کهکشان مارپیچی و زیبای مسیه 100 که در صورت فلکی گیسو قرار دارد و ظاهری شبیه کهکشان راه شیری ما دارد، این کهکشان با دو بازوی مارپیچی و هسته‌ای مرکزی زایشگاهی بسیار بزرگ برای تولد ستارگان محسوب می شود.

m100

کهکشان «مسیه 100» که تحت عنوان NGC4321 شناخته می شود، یکی از درخشان‌ترین و بزرگ‌ترین کهکشان‌های صور فلکی گیسو و سنبله است که تقریباً 55 میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد. این کهکشان که کمی بزرگتر از کهکشان راه شیری است قطری در حدود 120،000 سال نوری دارد و توسط «پیر مچیان» در سال 1781 میلادی کشف شده است. این کهکشان نمونه ای خوب از یک کهکشان مارپیچی با طراحی شکوهمند است، رده ای از کهکشان ها با بازوهای بزرگ و خوب شکل گرفته. از جمله ویژگی‌های بسیار منحصر به فرد مسیه 100 وجود پنج ابرنواختر است. مسیه 100 زایشگاهی بسیار بزرگ برای تولد ستارگان است که با دو بازوی مارپیچی و هسته‌ای مرکزی شرایطی ویژه برای ظهور انواع ابرنواختران، سیارک‌ها و کوتوله‌های سفید و قرمز پدید می‌آورد.

طبق بررسی‌های انجام شده ستارگان متولد شده در این کهکشان قدمتی 500 میلیون ساله دارند که هر یک بر اثر انفجارهای بزرگ و کوچک و ترکیب با ذرات بنیادین به ابرستارگانی درخشان و نورانی تبدیل شده‌اند. این کهکشان بسیار بزرگ از دیرباز موضوعی مهم برای تحقیق‌های پژوهشگران نجومی بوده است.

مطالعه بیشتر در: Messier 100 , space , spacetelescope

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.