بیگ بنگ: چند سال قبل تعدادي از شهروندان به پروژه مطالعات راه شيري تلسکوپ فضايي اسپیتزر ناسا براي الگوهاي حباب شکل گيري ستارگان کمک نمودند. این کاربران مدام این سوال را از محققان می پرسیدند که این توپ های زرد در عکسهای رصد شده چه چیزی هستند؟ خوشبختانه ستاره شناسان به سوالات مطرح شده پاسخ دادند.

sig15-02spitzerW331066

به گزارش بیگ بنگ، تصاوير گرفته شده از تلسکوپ فضايي اسپیتزر ناسا حباب هاي زرد خارج شده که بر اثر شکل گيري ستاره هاي جوان بر جا مانده را نشان می دهد، این گرد و غبار کیهانی که با نام W33 شناخته می شود 13 هزار سال نوری دورتر از ما و در کهکشان راه شیری واقع شده است. اين اجرام شگفت انگيز کاملا زرد نيستند، اما در نور مادون قرمز تلسکوپ اسپیتزر ناسا اينگونه مشاهده مي شوند، آنها بسيار کوچک به نظر مي رسند ولي در واقع چند صد برابر منظومه شمسي ما هستند.

تجزيه و تحليل این توپ هاي زرد مانند مراحل اوليه شکل گيري ستاره هاي بزرگ و پرجرمي بين ده تا چهل برابر جرم خورشيد در ابرهاي مولکولي چگالي که ستاره ها را نشان می دهد. مرحله حباب هاي زرد، احتمالا در طول شکل گيري همه ستاره هاي سنگين رخ مي دهند و فرآيند شکل گيري ستاره ها را سريعتر مي کنند. به گفته ی محققان این مرحله ای فشرده پيش از تابش هاي شديد و بادهاي تاره اي غول پيکري است که به ساختار حباب دميده مي شوند.

حباب ها در فضا بعنوان انفجار هاي ستاره اي منفجر شده اند و ستاره هاي جديد ايجاد کرده اند، رنگ زرد اولين رنگي است که در شکل گيري ستاره قبل از مرحله نخود سبز انتشار می یابد. “مرحله ی نخود سبز” که توسط کاربران نجومی نامیده شده در اصل يک نوع درخشش آبي رنگ در تکامل و شکل گيري ستاره ها میباشد. يکي از محققان گفت اين يک مثال خوب از مشاهده جهان توسط مردم و سپس انتقال آن به ستاره شناسان حرفه اي است.

ترجمه: رامین فخاری/ سایت علمی بیگ بنگ – منابع : hngn , news.iastate

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.