بیگ بنگ: هر شب آسمان زمین با پالس های امواج نور روبرو می شود اما بیشتر آنها دیده نمی شوند. آرایه ی جدید از آنتن های رادیویی در کالیفرنیا به نام اوونس والی در طول موج مختلف فعالیت میکنند، از اهداف این پروژه شناسایی سیگنالهای ستاره های پرنور، سیاره های چشمک زن و حتی اشیای بیگانه میباشد.

در این عکس تعدادی از آنتن های این آرایه ی رادیویی را در نمایی از کمان ِ مرکزی کهکشان راه شیری می بینید.
در این عکس تعدادی از آنتن های این آرایه ی رادیویی را در نمایی از کمان ِ مرکزی کهکشان راه شیری می بینید.

به گزارش بیگ بنگ، پروفسور گرگ هالینان استادیار نجوم در موسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادنا گفت: این آرایه ی تلسکوپی به ما اجازه می دهد در یک لحظه تمام آسمان را ببینیم و همه چیز را بلا فاصله تجسم کنیم. یکی از اهداف اصلی این پروژه نظارت بر سیستم های فراخورشیدی و همچنین فعل و انفعالات بین ستاره های نزدیک و سیاره هایی که به دور آنها در چرخش میباشند، است.

خورشید ما با میدان مغناطیسی و فعل و انفعالاتی شعله ور میباشد و ذرات تابشی را به بیرون پرتاب میکند، زمانی که ذرات با عناصر شیمیایی در جو سیاره های دیگر تعامل پیدا میکند، نمایشی از نور و شفق های قطبی در سیارات منظومه شمسی ایجاد می شوند، همین اتفاق ممکن است برای سیارات فرا خورشیدی نیز بیفتد. جوزف لایزر ستاره شناس پروژه جی پی ال گفت: بزرگترین چالش این است که تابش های ضعیف از کیهان اولیه توسط امواج رادیویی کهکشان ما که حدود 1 میلیون برابر روشن تر از خوده سیگنالها هستند، پنهان بمانند. در ویدیوی زیر می توانید، نحوه ی نظاره ی این آرایه ی رادیویی به آسمان را مشاهده کنید:

دانلود ویدئو

پس باید اطلاعات را به صورت دسته بندی شده داشته باشیم تا بتوانیم آن را مشاهده و تشخیص دهیم؛ همچنین یکی از اهداف اولیه ی این پروژه، تلاش برای دریافت سیگنال های ضعیف از سپیده دم کیهان است. لزلو، همچنین اضافه کرد این آرایه ی تلسکوپی به طرح و ماموریت های فضایی آینده کمک خواهد کرد، زیرا بعضی از طول موج ها توسط جو زمین مسدود میشوند اما با این آرایه می توان کل فضا را در تمامی طیف های رادیویی مشاهده و بررسی کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: astronomynow

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.