بیگ بنگ: موسسه “جستجوی هوش فرازمینی”-ستی(SETI) روی جستجوی سیگنال‌های رادیویی تمدن‌های دیگر در کهکشان راه شیری تمرکز دارد اما این نهاد به تازگی رویکرد جدیدی پیش گرفته و آن استفاده از پرتوهای لیزر است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این موسسه آمریکایی به دنبال جمع‌آوری‌بودجه با کمپین مردمی برای انجام مجموعه‌ای از مشاهدات با استفاده از دوربین، جهت اسکن کردن پیوسته تمامی آسمان و جستجوی نورهای لیزری زودگذر است که شاید علائم حیات هوشمند باشند. طی 60 سال گذشته، استراتژی مطلوب برای جستجوی نشانه‌هایی از تمدن‌های فرازمینی، کنکاش علائم رادیویی بوده که به سمت زمین تابانده می‌شوند. بنابراین، استراتژی معمول موسسه ستی ، جستجوی سیگنال‌های طولانی‌ و تکراری است که روزها و حتی ماه‌ها به سوی زمین می‌تابند با این فرض که ارسال‌کننده سیگنال می‌خواهد به زمینیان فرصت بدهد سیگنال را شناسایی کنند.

با این حال، این تنها راه ارتباط بین‌ستاره‌ای نیست و می‌توان از لحاظ تئوری، لیزرها را به شکل پرتوهای بی‌نهایت تنگ(tight) متمرکز کرد و آنها را به فرکانس‌های تک‌رنگی تبدیل کرد که در خاک و گاز فضایی نفوذ می‌کنند. در این بین، هر نوع سیگنال لیزری که به زمین می‌رسد، ممکن است بسیار کوتاه باشد زیرا این سیگنال‌ها به طور تعمدی هدف‌شان زمین نیست و ممکن است زمین برای زمان کوتاهی در مسیر آن‌ها باشد.

همین موضوع شاید درباره پرتوهای رادیویی هم صدق کند اما لیزرها متفاوت‌اند چون به وسیله آن‌ها می‌توان بخش‌های بسیار بزرگ‌تری از آسمان را در مقایسه با سیگنال‌های رادیویی بررسی کرد. موسسه ستیدر نظر دارد مجموعه‌ای از مشاهدات را در سراسر جهان با استفاده از دوربین‌های ویژه دارای زاویه باز انجام دهد به طوری که این دوربین‌ها قادر باشند به طور مداوم تمامی آسمان را برای جستجوی علائم نورهای لیزری رصد کنند، علائمی که شاید منشا هوشمند داشته باشند.

این پروژه که Laser SETI نام گرفته، به دنبال شناسایی نورهایی به کوتاهی یک میلی‌ثانیه یا کمتر است، چه این نورها تکرار شوند یا نشوند. نهاد خصوصی ستیمدعی است به مدت دو سال بر روی این پروژه کار کرده و هم‌اکنون آماده شروع مرحله مشاهدات میدانی است اما این کار نیازمند بودجه لازم برای نصب دو آشکارساز و عملیاتی کردن آن‌هاست.

دوربین‌های ایمنی که در این پروژه به کار خواهند رفت، از اپتیک‌های زاویه باز و طیف‌سنج بدون لغزش برای جستجوی نورهای تکرنگی در آسمان با سرعت هزار فریم در ثانیه استفاده می‌کنند. بهره‌گیری از این دو دوربین به عنوان پشتیبان یکدیگر، امکان پوشش دادن سریع نواحی از آسمان با هزینه پایین را فراهم می‌کند. به عنوان بخشی از این تلاش، موسسه مزبور به دنبال راه‌اندازی یک کمپین در ماه آینده میلادی با هدف جمع‌آوری 100 هزار دلار است. این بودجه برای خرید دو دوربین و تولید اپتیک‌های ویژه و همچنین تامین هزینه‌های عملیاتی اولیه جهت انجام آزمایش تجهیزات و الگوریتم‌های رایانه‌ای است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newatlas.com