بیگ بنگ: ناسا در نظر دارد یک بالگرد خودکار را به ماموریت “مریخ 2020” بفرستد تا از این سیاره عکسبرداری کند. هنگامی که در ماموریت “مریخ 2020” (Mars 2020)، سطح‌نوردی به مریخ فرستاده شود، یک بالگرد نیز به همراه آن خواهد بود تا برای گرفتن عکس، در اطراف مریخ پرواز کند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، در 11 می امسال، ناسا اعلام کرد که یک بالگرد خودکار کوچک، به ماموریت مریخ 2020 اضافه خواهد شد. این وسیله نقلیه پرنده که شبیه به ترکیبی از بالگرد و پهپاد است، نخستین بالگردی خواهد بود که به یک سیاره دیگر سفر می‌کند. “جیم بریدنستاین” (Jim Bridenstine)، مدیر ناسا گفت: ناسا، سابقه پرافتخاری از نخستین‌ها دارد. ایده بالگردی که در آسمان سیاره دیگری پرواز می‌کند، هیجان‌انگیز است. بالگرد مریخ، برای اکتشافات علمی آینده و ماموریت‌های اکتشافی مریخ، امیدوارکننده خواهد بود.

اگر این بالگرد، به سلامت به مریخ برسد و کاملا کاربردی باشد، امکان استفاده از وسایل نقلیه گوناگون را در فضا نشان می‌دهد. این ماموریت، در حال حاضر برای پرواز در ژوئیه سال 2020 برنامه ریزی می‌شود و بالگرد مورد نظر تا فوریه 2020 به مریخ خواهد رسید.”توماس زربوچن” (Thomas Zurbuchen)، معاون هیئت مدیره ماموریت علمی ناسا گفت: 117 سال پس از این که “برادران رایت” (Wright Brothers) نشان دادند یک پرواز پایدار و کنترل‌شده روی زمین امکان‌پذیر است،شاید گروه دیگری از پیشگامان آمریکایی ثابت کنند که این پرواز در یک جهان دیگری هم ممکن می‌شود.

چگونگی ابداع این فناوری

ایده بالگرد مریخ، در سال 2013 در ” آزمایشگاه پیش‌رانش جت” (JPL) ناسا و با آزمایش پژوهشگران روی طرح‌ها آغاز شد. پس از چند مرحله، پژوهشگران توانستند وسیله‌ای را برای کنترل پرواز روی مریخ، طراحی، آزمایش و ابداع کنند. جو مریخ، 100 برابر نازک‌تر از جو زمین است و به همین دلیل، پرواز با بالگرد را دشوار می‌سازد. پژوهشگران برای نگه‌داشتن بالگرد در جو مریخ، باید سرعت پروانه آن را افزایش می‌دادند.

وزن بقیه قسمت‌های بالگرد، کمتر از چهار پوند است. آنها برای حفظ بالگرد در هوای سرد، منابع گرمایی را به آن اضافه کردند. موضوع دیگر، تامین نیروی بالگرد بود که به این منظور، سلول‌های خورشیدی بسیاری برای شارژ دوباره باتری‌ها به آن اضافه شد. جزئیات این عملیات را در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

نحوه کار بالگرد روی مریخ

بالگرد مریخ، هنگام ترک زمین به سطح‌نورد متصل می‌شود و با رسیدن روی جو مریخ، خود را از آن جدا می‌کند و در فاصله ایمنی باقی می‌ماند. پس از آن، پروازهای خودکار را آغاز می‌کند. از آنجا که عوامل انسانی روی زمین، چندین دقیقه نوری از بالگرد فاصله دارند، این وسیله، ماموریت های خود را براساس دستورالعمل‌های دانشمندان انجام خواهد داد. هدف از ساخت بالگرد مریخ، پرواز آن در اطراف این سیاره سرخ‌رنگ و عکس گرفتن از زاویه دید یک پرنده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: techtimes.com