بیگ بنگ: در تاریخ 30 مرداد 1396، بخشی از اهالی زمین شاهد رقص طولانی سیاره آبی با قدیمی­ ترین همراه خود یعنی ماه خواهند بود؛ کسوفی کامل که در نتیجه قرارگرفتن کامل ماه در مقابل خورشید می­باشد. این خورشید گرفتگی را می توانید بصورت زنده از سایت eclipse.stream.live مشاهده کنید.

به گزارش بیگ بنگ، بررسی­ های جدید ناسا نشان می­ دهد که محل مناسب برای مشاهدۀ این کسوف تمام­ عیار در کجای زمین خواهد بود. به گفته محققان ناسا، خطی مورب به طول 112 کیلومتر از ایالت اورگن تا جنوب ایالت کالیفرنیا بهترین مکان برای مشاهدۀ این خورشید گرفتگی خواهد بود. این خط مورب دقیقا روبروی “سایه” ماه، که جلوی نور خورشید در آن محل از زمین کاملا گرفته می ­شود، قرار دارد.

بررسی­ های دقیق ناسا نشان می­ دهد که این سایه بر خلاف باور مردم که انتظار سایه­ ای دایره شکل دارند، چیزی شبیه به یک چندضلعی غیرعادی بوده و اندکی انحنا دارد. همچنین ناهمواری­ هایی که بر روی ماه به شکل صورت و دریا درآمده ­اند نیز بر روی نور عبوری از اطراف ماه تاثیر خواهند گذاشت. “ارنی رایت” محقق سازمان ناسا، که در مرکز پروازهای هوایی گودارد مریلند فعالیت دارد، اظهار داشت: «با بررسی ­های صورت گرفته، اینک ما می­ توانیم با در نظرگرفتن تاثیر ارتفاع نقاط مختلف زمین(اثر رقومی) و نحوه عبور اشعه ­های نور از دره­ های ناهموار لبۀ ماه، بهترین نقطه برای مشاهدۀ این کسوف عظیم را اعلام کنیم.»

این اطلاعات دقیق ناسا حاصل از جفت ­کردن نقشه­ های سه بعدی سطح ماه، که توسط مدارگرد شناسایی ماه ثبت شده، با داده ­های جمع­ آوری­ شده از ارتفاع نقاط مختلف زمین از دریا می­باشد. به دلیل کوچک بودن “سایه” ماه، کسوف تقریبا هر 18 ماه یکبار اتفاق افتاده و یک نقطه خاص در زمین قادر به مشاهده آن می­باشد. مقامات ناسا توضیح دادند: «اگر متوجه شدید که یک کسوف را می ­توانید از محل زندگی خود مشاهده کنید، شما واقعا خوش ­شانس هستید. زیرا در یک نقطه از زمین، هر 375 سال یکبار می­توان یک کسوف کامل را مشاهده کرد.» در ویدئوی تایم لپس(گذر زمانی) زیر می توانید خورشید گرفتگی سال 2012 بر فراز استرالیا را مشاهده کنید:

این پدیده نادر باعث کشیده ­شدن زمین به سوی ماه شده و موج­ هایی را بر روی سیاره زمین اینجاد می­ کند و همچنین باعث کند شدن سرعت چرخش زمین می­ شود. به علاوه کسوف باعث انتقال انرژی به مدار گردش ماه شده و ماه را از زمین دور می­ کند. در نتیجه، ماه در هر سال تقریبا 3.76 سانتیمتر از زمین دور می­ شود که تقریبا معادل سرعت رشد ناخن­ های شما می­باشد. در آینده ماه نخواه توانست جلوی نور خورشید را کاملا بگیرد. دانشمند ناسا در مرکز گودارد، ریچارد وندراک اظهار داشت: «در آینده تعداد کسوف ­ها رو به افول خواهد گذاشت. تقریبا 600 میلیون سال دیگر زمین شاهد آخرین پدیده کسوف خواهد بود.»

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام آیا کسوف و خسوف تاثیری در دوری و یا نزدیک مهتاب به زمین دارد.
    یعنی باعث کم و زیاد شدن فاصله زمین از مهتاب میشود؟

  2. با درود
    آیا امکان مشاهده سایه ماه از فضا امکانپذیر میباشد ؟؟؟؟
    و آیا عکسهایی که سایه ماه را از فضا نشان بدهند موجود است یا نه ؟؟؟؟