بیگ بنگ: دانشمندان می‌گویند وقت آن رسیده بشر فعالانه تلاش کند با موجودات هوشمند فضایی ارتباط برقرار کند و به این منظور پیام‌هایی جهت شناسایی نشانه‌های حیات بیگانه به فضا ارسال کند– البته به شرط آنکه عموم مردم موافق باشند.

دانشمندان در صدد ارسال سیگنال به بیگانگان هوشمند فضایی هستند.

محققان مؤسسه جستجوی هوش فرا زمینی در نشست انجمن پیشبرد علم آمریکا در سن‌ خوزه ضمن طرح این پیشنهاد گفته‌اند باید به محتوای پیامی که ساکنان زمین می‌خواهند به فضا بفرستند فکر کرد. این محققان بیش از 30 سال است با تلسکوپ‌های رادیویی دنبال پیام یا نشانه‌ای از موجودات هوشمند فضایی می‌گردند که البته تلاشی بی‌نتیجه بوده است.

سث شوستاک، مدیر مؤسسه جستجوی هوش فرا زمینی(SETI) می‌گوید: «بعضی از ما در مؤسسه طرفدار نگرش ‘فعالانه’ایم. معتقدیم به‌جای گوش دادن صرف، باید چیزهایی هم به سوی ستاره‌های نزدیک پخش کنیم، بلکه کسی را بیدار کند، یا احیانا پاسخی بگیریم.» گروهی دیگر می‌گویند اینکه همه را از وجودمان باخبر کنیم، ممکن است خطرناک باشد. خود آقای شوستاک به این امر معترف است و می گوید:« خیلی‌ها با نگرش فعالانه مخالف‌اند چون خطرناک است. مثل این است که وسط جنگل فریاد بزنی. وقتی نمی‌دانی دور و برت چه خبر است، بهتر است سروصدا نکنی. کسی دلش نمی‌خواهد روی سنگ قبرش بنویسند ‘کسی که باعث شد موجودات فضایی زمین را نابود کنند.»

تصویری از "ست شوستاک" مدیر مؤسسه جستجوی هوش فرا زمینی(SETI)
تصویری از “ست شوستاک” مدیر مؤسسه جستجوی هوش فرا زمینی(SETI)

از دیگر موضوعاتی که در نشست محققان طرح شد این بود که اگر قرار باشد برای موجودات فضایی پیام بفرستیم، باید چه بفرستیم؟ بعضی‌ها معتقد بودند باید نسخه‌ای تر و تمیز از تاریخ بشر بفرستیم، دستاوردها را پر رنگ کنیم و قسمت‌های منفی را دربیاوریم – مثل مصاحبه کاری، یا اولین قرار با کسی که ازش خوش‌مان آمده. اما دکتر شوستاک با این نظر مخالف است. می‌گوید تنها راه علاقمند کردن موجودات فضایی این است که خودمان باشیم. وی گفت: « نظر من این است که اینترنت را بفرستیم – همه‌اش را – چون اگر اطلاعات زیاد باشد ممکن است چیزی دستگیرشان بشود.»

این در حالیست که محققان ارشد از جمله استیون هاوکینگ در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند که این کار ممکن است برای حیات زمین تهدیدکننده باشد. هاوکینگ کاملا به وجود حیات فرازمینی اعتقاد دارد اما معتقد است که برقراری ارتباط با آنها می‌تواند مشابه کشف آمریکا توسط کریستف کلمب باشد که برای اهالی بومی این قاره نتایج خوبی نداشت.

تصویری از تلسکوپ رادیویی آرسیبو

در سال 1974 از یک تلسکوپ رادیویی در پورتوریکو برای ارسال بزرگترین پرتو تاریخ به درون کهکشان استفاده شد. این انتشار توسط تلسکوپ رادیویی آرسیبو انجام شد و حاوی یک تصویر ساده به مقصد خوشه‌های در فاصله 21 هزار سال نوری بود. در صورت تائید، تلسکوپ‌های رادیویی به ارسال و بازتاب نور رادیویی از سیاره به سوی سیستم‌های ستاره‌ای دیگر و مشاهده طولانی‌ترین طول موج نور خواهند پرداخت. نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید باید برای موجودات فضایی پیام فرستاد؟ چه پیامی؟

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: dailymail , BBC , phys

1. اگر روزی فرازمینی ها‌به‌زمین بیایند‌برایمان فوق العاده خطرناک خواهند بود چون هیچ شناختی از‌آنها نداریم.

2. موجودات فضایی بهشون یه چیزی میرسه که انسان ها رو از بین ببرند کره زمین ماله خودشون میشه و میتونن برای خودشون همینجا زندگی کنن شاید جایی که اونا زندگی میکنن هواش الوده باشه یا خوب نباشه

3. آقا من میگم پیام را برایشان بفرستند از راه دوستی جلو برن چند تا مطلب طنز در باره تاریخ بشرم فکر خوبیه

4. من موافق برقواري ارتباط هستم ميتوانيم تلاشمان را بكنيم ولي فاصله ي انها از ما بسيار زياد است و به علت نافرماني وقطع عمدي ارتباط انسان كه در گذشته ي زمين اتفاق افتاده اين برخورد عواقب خوبي براي بشر ندارد .

5. کاملاً درست میگی پژوهش ناسا در امریکا مخفی گاهای داره ک خوده شخص اوباما هم ازشون بی خبره و اجازه نداره وارده این مخفی گاها بشه کی میدونه تو این مخفی گاها ک زیره زمینن چی میگزه فرا زمینیها از وجود ما با خبرن و از ما مورده ازمایش استفاده میکنن ک ایا ما برای زمین تهدید هستیم یا ن و سیاه چاله ها و کرم چالها توسطه انها ایجاد میشود

6. مجید. در جواب احتمال داره همین فضایی ها نسل بدی انسانها باشن قرن ها پیش انسانها ب شکل میمون بودن مفزهای کوچیک با کلهای ساف بعدها تکامل پیدا کردیم مغزهامون رشد کرد این چیزی هستیم ک شدیم حالا ب این فکر کن ک قرن ها بعد انسان باز تکامل پیدا کنه مغزهامون بیشتر از این چیزی ک هست رشت کنه با این وجود کلهای بزرگتر ادمای قد کشیده دستها و انگشتان بلند چیزی ک فرا زمینی ها این شکلی هستن. شما میگی باید ما پیشرفت کنیم ک اگر پیامی فرستادیم و مورد حمله فرا زمینیها قرار گرفتیم بتونیم شکستشون بدیم خوب ما اگر پیشرفت کنیم تکامل پیدا کنیم و یک فرا زمینی بشیم اون فرا زمینی ها هم تکامل پیدا میکنن ی چیزی فراتر میشن یا کلن ازبین میرن این ی چرخه است این دنیا یه دنیای بی کران و بی اتنتها نیست این دنیا یه فضای خمیده و غیره متراغنه

1. ما نمیتونیم موجودات هوشمند رو شکست بدیم اونا خیلی هوشمند هستن بهشون پیام ندین کاریشون نداشته باشین خب

7. اینکه فرستادن پیام برای موجودات هوشمند احتمالی دیگر نقاط کیهان درست است یا غلط موضوع اصلی نیست…موضوع اینه که ما انسانها کنجکاویم و هدف نهایی ما (البته تا الان) اینه که بدونیم آیا واقعا در این کیهان تنها هستیم یا نه؟ و آیا حیات به جز زمین در جای دیگری هم رخ داده یا نه؟ و اینکه اگر رخ داده آیا حیات هوشمند را باعث شده یا نه؟… و تمام این پرسش ها یعنی اینکه ما بخاطر تکامل دانسته ها و کنجکاویمان ناچار به نشان دادن خودمان و ارسال سیگنال “ما هستیم”به سمت دیگر موجودات فرا زمینی می باشیم… پس ارسال پیام برای ما (حتی در صورت عدم رضایت همه گانی) ضروری و لازم الاجراست چون مثل همیشه بدنبال جواب پرسش های پیش رویمان هستیم… و همه میدانیم دنیایی که در آن پرسشی و وسواس پاسخی برای آن مطرح نباشد جای کسل کننده و دیوانه کننده ای می شود…

8. یه تحقیق درباره ی پروژه ی سرپرست خورشید
    (solar warden )بکنید اون وقت موضوع براتون باز می شه

9. ما نباید وجود خودمان را به فضا بفرستیم چون مومکن است خطرناک باشد اگر فصایها از منابه ما استفاده بکنن اون وقت چه کار باید بکنیم نسل ما را فضایها منقرض میکنن

10. اگر تمدنی خیلی پیشرفته تر از ما باشه در اون حدی که ازش بیم داشته باشیم خب شاید نابود شیم ولی به احتمال خیلی زیادی ارتباط برقرار میکنیم

11. به نظر من دنبال فضایی ها نه در خارج از زمین بلکه باید در زمین خودمون دنبالشون کنیم. زیر زمین. در فضا بیهوده داریم وقت تلف میکنیم. اونها خیلی وقته که اومدن روی زمین و بین ما و زیرزمین

12. ما باید قبل از این که با آن ها ارتباط بر قرار کنیم باید سلاح های پیشرفته تری بسازیم ودر کل منظومه شمسی توپخانه و پایگاه بسازیم تا اگر خواتند با ما بجنگند از آن ها در جنگ قوی تر باشیم اگر این کار را نکنیم ممکن است آن ها ما را نابود کنند.

13. به نظرم ما باید با بیگانه ها ارتباط برقار کنیم ولی از راه های مخطلف مثل به زبان های مخطلف و از طریق انترنت کلیپ های مهربان و با رنگ های بهتر برای جلب توجه آنها …..

14. وقتی از موحودات فضایی حرف میزنیم باید اوجه داشته باشیم که اونا تو دسته های مختلفی از هوشند بعضی ها شون انقدر باهوش ترو متمدن ترن که ارتباط باما براشون اهمیتی نداره وسالهاست مارو رسد میکنن بعضی هاشون هوش کمتری دارن ودر حد نئاندر تالهای گذشته زمین کاری با ارتباط باماندارن میخوان شکمشون سیر باشه فقط وبعضی دیگه تو یه بعد زمانی دیگه ای قرار دارن و نمیتونیم باهاشون ارتباط برقرار کنیم مشابه ترینشونم بما شاید انقدر از مادورن که با این تلسکوپا نتونیم بهشون برسیم شایدم ناسا بهشون رسیده ولی محرمانس

15. خودتون رو بجای آدم فضایی ها بگذارید فک کنید یک زمینی مثل این کشف کردید و صلاح های شما پیشرفته تر از صلاح آنهاست چه میکنید به آنها حمله میکنید؟
    حمله نمیکنید تا زمانی که آنها به شما حمله کنن پس اگر ما به آنها حمله کنیم حتما آنها نیز به ما حمله میکنند .

16. اگه موجودات فضایی بتونن با ما ارتباط برقرار کنن شک نکنید از ما قویترن چون ما مدت بسیار کوتاهی به تجهیزات فضایی رسیده ایم مثلا چند دهه تازه ابتدای راهیم ولی معلوم نیست اونها از کی مثلا شاید ده میلیون سال باشه که تحربه ساخت تجهیزات فضایی داشته باشن امکانش بسیار کمه که کمتر از ما بدونن. من فکر میکنم که موجودات فضایی صلح طلب باشن چون اگه اینجور نبود بدست خودشون نابود میشدن.چیزی که فکر منو مشغول کرده اگه اونها وجود دارن پس چطور بر روی سیاره ای که ابیه ما رو ندیدن شاید دیدن و ما خبر نداریم یا فاصله دوری قرار دارن سرعت نور مهمه چون زمان زیادی ممکن طول بکشه که ما اونها رو ببینیم فرض کنیم سیاره ای با موجودات که صدهزار سال تمدن دارن در دویست هزار سال نوری از ما قرار دارن بجز مشکل پیدا کردن دویست هزارسال طول میکشه تا الان مارو ببینن یا ما الان دویست هزارسال پیش اونه رو میبینیم.

1. عاشقتم یعنی بهترین کامنتو گذاشتی
      اسکار بهترین نظر تقدیم میشه به اقای مهرداد
      و تمشک بدترین کامنت متاسفانه تقدیم میشه به ملودی

17. در مورد اینکه وجود دارن شکی نیست .حالا جنسشون و نوع زندگیشون نامعلومه
    و این مطلب برداشت کاملا شخصیه منه که در ذیل قید میکنم و شاید هم یک درصد هم صحت نداشته باشه
    اما اینکه از ما قوی هستن یا نه مساله نسبیه شاید ضعیفتر وشایدم قویتر پس بهترین حالتش اینه که خودمونو پیشرفته تر از برخی و عقبتر از برخیشون بدونیم
    و اگر طبق نظریه ((اریک فوندانیکن )) پیش برویم انها سالها پیش مارو دیدن پس نتیجه میگیریم که خطرناک هم نیستن چونکه سالهاست میان و میرن
    اما چرا قایم باشک بازی میکنن ؟
    و اما اینکه انسان چرا میترسه ؟
    دلیلش جهل انسانه که وقتی نسبت به چیزی جاهل باشیم و یا چیزی رو نبینیم نهایتا خوف داریم
    مانند شب و تاریکیه یک مکان مشخص شاید ترسناک باشه ولی اگر همان مکان روشن بشه مثل یک اتاق تودرتو دیگر ترسی نخواهد بود
    پس نتیجه میگیریم که نا اگاهیه ما باعث ترسمون میشه و متقابلا انها هم به این شکل هستن
    ولی قطعا اگر انها به ما سرک کشیدن در زمینه فضا زمان از ما جلوترند زیرا فاصله مکانی انها قطعا حداقل چند سال نوری هست که بدون کرمچاله امکان رسیدنشون به ما صفره
    وشواهد وفعالیت دانشمندان ما هم نشون میده که انسان هم در اینده بسیار نزدیک به این علم برسه
    چه بسا اکنون ناسا رسیده باشد
    زیرا ما انسانها روی زمین به هم نوع خودمون رحم نمیکنیم و سر میبریم پس چه انتظاری از اونا باید داشت؟
    حال احتمالا انها شاید بخاطر جنسشون و ظاهرو فیزیکشون قابلیتهای ذاتی نسبت به ما داشته باشن و قطعا ما هم از دید اونا بخاط نوع جنسمون وشکل سیاره مون یه سری قابلیتهایی از اونا بالاتر داشته باشیم
    البته اگر وجودشون از ما پیشرفته باشه

18. سلام،اینکه موجودات دیگه در فضا وجود دارند بی شک درسته،و اگر یک نوع در یکجای این گیتی موجودات دیگه ای غیر ما باشند پس این احتمال هست که انواع دیگه در جای جای این گیتی مشغول به زندگی هستند،حالا ممکنه بعضیها از ما پیشرفته تر باشند،بعضی ها عقب تر و بعضیها هم هم سطح ما،و اینکه ممکنه بعضیها هم جنس ما باشند و بعضیها کلا با ما تفاوتهای زیادی داشته باشند،یعنی هر چیزی که تو ذهن ما برای حیات نقش بسته در مورد اونها صدق نکنه و اونا برای حیات به شرایط دیگه ای نیاز داشته باشند،اصلا شاید موجودات باشند از جنس نور و امواج اما هوشمند که برای ما قابل درک نباشند اما دارای شعور و هوش بالاتر از ما باشند،در تاثیر فیلمهای تخیلی ما فکر میکنیم موجودات فرازمینی چشمهای درستی دارند حتما،البته این کلیشه تصویر در فیلمها قطعا بی ریشه نیست،اما من مطمئن هستم که یک نوع یا یک. دسته در یکجا نیستند،در مورد دسته ای از ما پیشرفته تر باشن مطمئنا قبل از ما اونا ما رو دیدن،دسته ای که از ما پایین تره که خطری برای ما ندارن،دسته ای هم که هم سطح ماست جای نگرانی نیست،اما ازاینها مهمتر باید بدانیم جنسشون و ساختارشون چیه،واقعا اگر موجودات هوشمند ی هم با ساختار نور یا امواج ناشناخته برای ما باشه وجود داشته باشن ممکنه هر لحظه در روزمره ما نفوذ داشته باشن و ما رو چک کنن…
    یا شاید خود ما یه نمونه از دستاوردهای یکی از موجودات فرازمینی فوق پیشرفته باشیم که ما رو بوجود آوردن….

19. من فکر میکنم که اگر تمدن برتری از لحاظ تکنولوژی در کیهان باشه که بتونه این فضای بیکران بین ستاره ای رو با تکنولوژی برترش طی کنه برای منابع زمین جنگی رخ نمیده چون اونقدر منابع در پهنه کیهان هست که زمین و منابعش در مقابل اون ذره ای بیشتر نباشه.بنده فکر میکنم که این حرف که این موجودات زمین رو به خاطر منابعش غارت کنن توهمی بیشتر نیست

20. سلام.

به نظر من صدرصد فرازمینی وجود داره.

یه بار که توو کوه بودیم، با دوستم یه چیز تقریبا میشه گفت که مثل ابر بود و دیدیم.
    خییییلی بزرگ بود و داشت حرکت میکرد.

ما خونمون توو یکی از شهرستان های مشهده که شهرمون یه شهر مرزی حساب میشه.
    منو دوستم وقتی که رفته بودیم کوه، تقریبا دو کیلومتر با مرز ایران و ترکمنستان فاصله داستیم،،، تقریبا دم دمای غروب بود که اون شی شبیه ابرو دیدیم که گرد بود و داشت طرف ترکمنستان حرکت میکرد.

البته فقط من و دوستم ندیدیم،، یکی از اقواممون هم از مشهد دیده بود و با من تماس گرفته بود که بگه برو آسمون رو ببین یه چیز عجیب میبینی که اونم من توی کوه بودم و گوشیم آنتن نمیداد.
    به غیر از ما خیییلیای دیگه دیده بودن.
    از بچگی آرزوی داشتن یه تلسکوپ داشتم،،،، اون لحظه هم خییییلی افسوس خوردم که کاش الان یه تلسکوپ بود و میتوتستم ببینم چیه.

ممنون از سایت خوبتون….

. موفق و موید باشین.

21. به نظر من باید بپرسیم ایا اونها به اینکه جهان خالق داره یانه اعتقاد دارن وحتمی باید باهاشون ارتباط برقرار کنیم ومن معتقدم باید ریسک کنیم شاید اونها خیلی از مسایل اندیشه ای بشر رو حل کنن

22. جناب من، چقدر مطمئن حرف می زنی. مگه الان ایالات متحده با اون همه قدرت نمی زنه به خاک سوریه و امثالهم. اگر بحث منابع باشه، اگر به هر دلیلی احساس کنن زمینی ها براشون خطرناکن شک نکن که از بین می برن.
    50 ساله که ما توسط انتن های ماهواره ای در حال ارسال اطلاعات بوسیله امواج الکترو مغناطیس هستیم. به این معنی که حیات های هوشمند در فاصله 50 سال نوری ما اگه به فناوری دریافت امواج الکترو مغناطیسی و دکود اون دست پیدا کرده باشند، تا 50 سال دیگه هرچه بخوان از ما می فهمند. اگر هوشمند باشند که بدون شک زمینی هارو انسان های امی می بینند که هنوز بر سر منابع طبیعی و زمین های خودشون با هم تو جنگ و ستیز هستند، به نظرت یک تمدن هوشمند با میلیون ها سال قدمت نیازی به ارتباط با ما داره .
    اگر هم عمرشون از عمر بشر هوشمند در زمین کمتر باشه. یعنی کمتر از نیم میلیون سال. اونوقته که فک کنیم اصلن شاید تا کنون امواج الکترو مغناطیس رو کشف نکردند که بخوان آشکارش کنن.
    در نهایت گمون نمی کنم هوشنمدها فعلا به ارتباط با ما نیازی داشته باشند. شاید زمانی که ما به شعوری جهان شمول دست پیدا کردیم که همسایمون رو به اندازه خودمون دوس داشته باشیم. اون موقع زمانی باشه که اون ها بخوان ارتباط برقرار کنند.

1. فرازمینی ها از ما خیلی جلو ترن یعنی هوشمند هستن ارتش آمریکا نمیتونه اونا رو شکست بده اونا پیشرفته ترن مثل این میمونه که با شمشیر بری به جنگ کسی که تانک و موشک داره انقد اونا جلوترند از ما

23. به نظر من باید ارتباط برقرار کنیم ، هیچ دلیلی برای حمله نیست چون کاملا معلومه که از آنها ضعییف تریم ، هیچ موجودیم واسه جنگ با ضعییف تر از خودش تلاش نمی کنه

24. به نظر من اونها از همان اول که ما خلق شدیم مارو تحت نظر داشتن و منتظر هستند که زمانش برسه و با ما ارتباط برقرار کنند.اما سوال اینجاست که چطوری ارتباط برقرار میکنند؟با یک حمله ناگهانی یا دراز کردن دست دوستی به سمت ما؟یا ما در این دنیا تنهاييم یا نیستیم هردو تصور به یک اندازه ترسناکه

25. به نظر من باید ارتباط بر قرار کنیم و این که اونا میخوان ما رو نابود کنن فکر بچگونه ایه و مربوط به فیلم های تخیلیه
    شواهدی هم هست که میگه از خیلی وقت پیش امریکایی ها با موجودات فرا زمینی ارتباط دارند

1. من مخالف برقراری تماسم حتما یه دلیلی داشته که این دنیا انقدر بزرگ و انقدر تمدنهای احتمالی از هم دورند یه نگاه به طبعت بندازیم موجودات برای بفا عملا در حال جنگ با همدیگرند از هم تغذیه می کنند همدیگر رو می کشند خودما چقدر از موجودات دیگه استفاده می کنیم تا زندگی کنیم همش به این دلیل که زنگی ما در سطحی با لاتر از اونهاست حالا منظورم این نیست که موجودان فضایی اگه بیان مارو میکشند مثل فیلمها ولی اگه اونا از ما پیشرفترباشند مسلما زندگی انسانها برای همیشه تغییر می کنه خوب یا بد حالا کی میخواد ریسک این تغییر رو برای کل بشر اونم وقتی همه ما هنوز تو یه سیاره زنگی می کنیم و راه فرار نداریم به جون بخره به نظرم تا وقتی ما توانایی سفر بین ستاره ای رو به دست نیاوریم باید صبر کنیم بعد اگه اونا ما رو تا اون موقع پیدا نکره بودند اقدام کنیم و اونموقع ما اونقدر پیشرفت کردیم که تصویری کاملا متفاوت از خودمون به اونا نشون بدیم رها از تغصب جنگ قتل و غیره و هم اگه اوضاع خراب بود و اونها اون موجودات دوست داشتی و صلح جو نبودند بنونیم از خودمون دفاع کنیم یا حداقل فرار کنیم ولی الان توی زمین این امکان برامون نیست و اگر اوضاع خراب شد همه چی رو با هم از دست خواهیم داد

26. نویسنده عزیز فضایی که بین مطالب مرتبط با منابع هست رو دو جمله توش نوشتید ولی با رنگ سفید لطفا اصلاح بشه
    در ضمن من به وجود آدم فضایی که دنیا رو نابود کنه اعتقاد ندارم

27. من مخالفم مثل نظریه پارادوکس فرمی شاید اونا خودشون حضورشون رو مخفی کنن تا مورد حمله برای تصاحب منابعشون قرار نگیرن

28. بنظرم در دنیای بیکران بی نهایت بزرگ حتما کراتی با موجودات گوناگون وجود دارند که شاید ازما خیلی پیشرفته ترومهربانتر باشند بایستی با انها ارتباط پیدا کنیم

29. بله.به نظر من باید این کارو بکنن و من با نظر این که اینترنت رو بفرستیم موافقم
    اما بنظر من که خطری ندارن انسان احسن الخالقین هستش پس بهتره خودمونو دست کم نگیریم بعدش واسه چی میخوان نابوذمون کنن؟؟؟؟
    من که کاملا موا فقم
    ممنون از سایته خوبتون

30. باید پیامی بفرستیم که نماینده ی فرهنگ جامع ما زمینی ها باشد…فرهنگ جامع ما زمینی ها چیست؟ خب معلومه…
    با توجه به اینکه ما آدما همش دلشوره داریم و از همدیگه و از همه چی بدمون میاد، نمونه ش هم اینه که همش داریم ابراز نگرانی میکنیم….خب پس بهتره در یه کلام بهشون بگیم: «ما نسبت به شما کلا خیلی بد فک میکنیم، حالا شما چطور فک میکنید؟…به هر حال ما آماده ایم تا با شما بجنگیم!»
    من فک میکنم بیشتر فیزیکدانا، این پیامو تاییدش کنن که بفرستیم!
    اما براستی اگر ما مثلا از شکسپیر بپرسیم که تو چه پیغامی خواهی فرستاد؟…چه خواهد گفت؟…خب بذارید بجای ایشونم بنده پیغامی که خطاب به اینکه چطوری باید درباره دیگران فکر بکنیمو اینجا ازشون نقل کنم…

در بدترین ما آنقدر خوبی هست
    و در بهترین ما آنقدر بدی هست
    که هیچ یک از ما را شایسته نیست
    که از دیگران عیب جویی کنیم
    “The Best and Worst of Us”
    There is so much good in the worst of us,
    And so much bad in the best of us,
    That is ill behoves any of us
    To find fault with the rest of us.
    “William Shakespeare”
    حالا شما با کدام پیغام موافقید؟ نظر هاوکینگ یا همشهریش، شکسپیر!!